Antalet läkarbesök via en app i mobilen eller datorn, har ökat dramatiskt det senaste året, därmed även kostnaden för skattebetalarna. Foto: SVT

Studie av rekordstor ökning av nätläkarbesök

Uppdaterad
Publicerad

Hur ska den värmländska sjukvården möta nätdoktorernas rekordökning? Ett försök startar i mars nästa år i form av en pilotstudie på tre värmländska vårdcentraler, där man bland ska kunna chatta med sin vårdcentral.

Antalet läkarbesök via en app i mobilen eller datorn, har ökat dramatiskt det senaste året, därmed även kostnaden för skattebetalarna. Och den största ökningen i hela landet har skett här i Värmland. Därför försöker sjukvården i Värmland nu hitta egna lösningar som ska göra det lättare att lokalt komma i kontakt med vården.

– Vi jobbar med att försöka öppna upp liknande kanaler, men där vi försöker hitta rätt nivå på vården, säger Tobias Kjellberg, hälso- och sjukvårdschef i Värmland som ändå tror att det bästa för patienten är att bli behandlad av en lokal vårdgivare som har kontakt med dig och som kan erbjuda inte bara ett möte via nätet, utan också ett fysiskt besök med läkare eller annan vårdnivå, till exempel ett besök hos en sjukgymnast.

Tre vårdcentraler medverkar

Och det tänker man göra med en chattfunktion som i ett pilotförsök med start i mars nästa år göra det möjligt att digitalt ta kontakt med sin lokala vårdcentral. I det första skedet är tre vårdcentraler med; Hagfors, Verkstaden i Arvika och Kronoparkens vårdcentral.

– Vårdcentralen i Hagfors räckte själva upp handen och vill vara med, de andra har vi valt eftersom Verkstaden i Arvika är en av våra största vårdcentraler och vårdcentralen på Kronoparken har en relativt ungt patientunderlag, säger Anders Danielsson, utvecklingsledare på landstinget i Värmland.

Till skillnad från dagens kontaktmöjlighet via 1177, ska den nya chattfunktionen ge en snabbare kontakt med vården.

– Vi lovar att man ska få ett svar inom två timmar, säger Anders Danielsson som tror att digitala kontaktmöjligheter blir allt viktigare.

Pilotförsöket är tänkt att pågå i sex månader. Om allt fungerar, ska det senare införas på fler vårdcentraler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.