Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör de unga företagarna berättar hur och varför de producerar sina produkter Foto: SVT

Unga företagare har fokus på miljön på UF-mässan i Karlstad

Uppdaterad
Publicerad

Den årliga UF-mässan på Karlstad CCC är tillbaka där cirka 700 unga företagare från hela länet ställer ut sina produkter och tjänster. Flera av ungdomarna har fokus på miljö och hållbarhet i produktutvecklingen.

Inne på Karlstad CCC var det högt tempo när ungdomarna förberedde sina montrar inför öppningen för allmänheten. UF-mässan är ett årligt event där de unga företagarna får chansen att sälja sina produkter, skapa kontakter och pitcha sina idéer för allmänheten och potentiella investerare. Några var nervösa, men samtidigt positiva till att ställa ut på mässan.

– Det är väldigt kul att se att unga människor kan driva så framgångsrika företag, säger Hugo Wall, vd på ett av UF-företagen.

Ungdomar från hela länet

Totalt är det cirka 900 gymnasie- och grundskolelever som deltar i eventet. Flera av ungdomarna har behövt resa långt för att kunna vara med.

– Det känns helt otroligt. Jag trodde inte att det skulle vara så stort, säger Victor Berg, administratör för ett annat av UF-företagen.

Se och hör i klippet ovan hur och varför de producerar hållbara produkter

PRISTAGARE PÅ UF-MÄSSAN

SM-kvalificerade priser

Årets hantverkare: Pawsitive Performance UF, ForshagaAkademin.

Årets vara: JaktIQ UF, ForshagaAkademin.

Årets tjänst: Vision studio UF, NTI gymnasiet Karlstad.

Årets socialt hållbara företag: Universe UF, ForshagaAkademin.

Årets ekologiskt hållbara företag: SheepWool UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad.

Årets innovation: Pawsitive Performance UF.

Årets monter: Stay Hot UF, Stjerneskolan, Torsby.

Årets säljare: Ellen Ängeby, Style-ish UF, Realgymnasiet, Karlstad.

Årets UF-företag: JaktIQ UF, ForshagaAkademin.

Årets lärare: Per Mogren, Lillerudsgymnasiet.

Årets skola: ForshagaAkademin.

Regionala tävlingar

Årets logotyp: FruitBats UF, Sundsta-Älvkullegymnasiet, Karlstad.

Årets digitala närvaro: Stay Hot UF, Stjerneskolan, Torsby.

Årets affärsplan: Argile Design UF, Brogymnasiet, Kristinehamn.

Årets stjärnskott: Robert Jönsson, NTI Gymnasiet Karlstad.

Årets arbetslag: Ekonomi & Barn och fritid på Karlstad Fria Läroverk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.