Vildmark i Värmland är främst känt för sina timmerflottfärder i norra Klarälvdalen. Men de erbjuder också kanotpaket och camping. Ett normalår lockar deras vildmarksturism runt 6 000 personer. Den absoluta merparten av dem kommer från andra länder i Europa.
– Runt 80 procent av våra gäster är utlänningar, säger Anders Junler som driver verksamheten tillsammans med sin hustru.
50 procent färre bokningar
Bokningarna uppgår i dagsläget till ungefär 50 procent av den normala volymen och företaget har tvingats anpassa sig till den nya verkligheten. Bland annat har de skurit ner på antalet säsongsanställda.
– Vi anställer ett tiotal i sommar mot drygt 20 normalt, säger Anders Junler.
Ett litet hopp
När beskedet om att reserestriktionerna hävs i Sverige tändes dock ett litet hopp hos de nordvärmländska turismföretagarna.
– I mars och april var det stendött men nu börjar det åtminstone röra sig på den svenska marknaden. Tyvärr är det fortfarande så att det är fler som bokar av än på, totalt sett, säger Anders Junler.
Riktar in sig på svenskar
För att få fart på bokningarna har företaget lagt om sin marknadsföringsstrategi och vänder sig i sommar huvudsakligen inåt mot Sverige och inte ut mot Europa vilket de vanligtvis gör.
– Det är ju en tämligen coronasäker verksamhet vi bedriver. Och vi har anpassat verksamheten efter svenska behov med bland annat kortare turer.