Avhoppen oroar universitetet. Foto: SVT

Fyra av fem hoppar av lärarutbildningen

Höstterminen 2012 klev 158 studenter in genom portarna till Karlstads universitet för att påbörja sin ämneslärarutbildning. De skulle bli gymnasie- eller högstadielärare. Men sedan hände något, för när de skulle ta examen var det bara 33 stycken kvar.

Björn Åstrand är dekan på lärarutbildningen vid Karlstads universitet, och han tycker att det är alldeles för många som hoppar av lärarutbildningen.

Björn Åstrand är dekan på lärarutbildningen vid Karlstads universitet

– Det är lite färre som hoppar av bland de som går här på campus och det är fler bland dem som läser på distans. Vi tycker helt enkelt att de är för många och funderar på vad de beror på och vad vi kan göra åt det, säger han.

Vad får avhoppen för konsekvenser i samhället?

– Vi har ju en omfattande lärarbrist ute i skolorna och vi behöver väldigt många fler. Så för varje som hoppar av som kunde ha blivit en jätteduktig lärare så är vi ju en jätteduktig lärare fattigare ute i skolan, så enkelt är det.

Orsakerna som studenterna uppger till avhoppen är väldigt olika. Men enligt Björn Åstrand kan en anledning vara att utbildningen inte är sammanhållen. Lärarstudenterna börjar till exempel utbildningen med att läsa sitt huvudämne tillsammans med andra studenter som inte ska bli lärare.

Orsakerna som studenterna uppger till avhoppen är väldigt olika Foto: SVT

Nu försöker universitetet med ett annat grepp för att få de som studerar på lärarprogrammet att stanna kvar.

– Man kanske måste börja mer med lärarskapet. Ha samma krav, samma fart i studierna i ämnena, men man kanske måste överväga att starta starkare i resan in i yrkesutbildningen, säger Björn Åstrand.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer