Björn Åstrand är dekan på lärarutbildningen vid Karlstads universitet, och han tycker att det är alldeles för många som hoppar av lärarutbildningen.
– Det är lite färre som hoppar av bland de som går här på campus och det är fler bland dem som läser på distans. Vi tycker helt enkelt att de är för många och funderar på vad de beror på och vad vi kan göra åt det, säger han.
Vad får avhoppen för konsekvenser i samhället?
– Vi har ju en omfattande lärarbrist ute i skolorna och vi behöver väldigt många fler. Så för varje som hoppar av som kunde ha blivit en jätteduktig lärare så är vi ju en jätteduktig lärare fattigare ute i skolan, så enkelt är det.
Orsakerna som studenterna uppger till avhoppen är väldigt olika. Men enligt Björn Åstrand kan en anledning vara att utbildningen inte är sammanhållen. Lärarstudenterna börjar till exempel utbildningen med att läsa sitt huvudämne tillsammans med andra studenter som inte ska bli lärare.
Nu försöker universitetet med ett annat grepp för att få de som studerar på lärarprogrammet att stanna kvar.
– Man kanske måste börja mer med lärarskapet. Ha samma krav, samma fart i studierna i ämnena, men man kanske måste överväga att starta starkare i resan in i yrkesutbildningen, säger Björn Åstrand.