Fenomenet “filterbubbla” handlar om algoritmer på nätet som väljer vilket innehåll som skall visas baserat på våra tidigare aktiviteter på nätet. Det kan till exempel vara sökningar, vad vi gillat, vad vi har klickat på och annan nätaktivitet vi ägnat oss åt.
Professorn: ”Onödigt att oroa sig”
Henrik Örnebring, professor i media och kommunikation vid Karlstads universitet, menar att det finns väldigt lite forskning på området – och att många oroar sig i onödan.
– Man visar oro för det man inte vet någonting om. Folk har ingen kunskap om det här. Till exempel vet vi mindre om hur flygplan fungerar så därför är vi mer rädda för att dö i flygplansolyckor än vad vi är för att dö i trafiken, säger Henrik.
”Visst finns det filterbubblor”
Malin Myrén från Karlstad upplever att det kan förekomma en del filterbubblor när hon scrollar på sin telefon.
– Risken är ju att man hamnar i sin bubbla och kanske inte alltid får sanningen. Att man får en viss typ av information som stödjer det man redan tycker och tänker, säger hon.