Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Omklädningsrum Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Värmlandsidrotten tar upp kampen mot machokulturen

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska det bli mindre skitsnack i omklädningsrummen bland de idrottande värmländska ungdomarna. Fem nya utbildare ska ut på turné bland de värmländska föreningarna för att få bort machokultur, dålig jargong och kränkningar.
– Det vi vill med satsningen är att jobba med de här frågorna för att man ska få vara sig själv i omklädningsrummet. Vi vill få bort machokulturen, de hårda orden, hur vi pratar om tjejer och hur vi pratar om killar, säger Björn Adolfsson, idrottskonsulent vid Värmlandsidrotten och ansvarig för utbildningen.

Utbildningssatsningen Schyst snack startar nu och Värmlands idrottsförbund har fem utbildare som ska åka ut och träffa ungdomar, direkt i omklädningsrummen ute i föreningarna.

– Våra unga ledare som kommer och utbildar, de kommer till laget, de är med i omklädningsrummet, de diskuterar de här frågorna om normer och jämställdhet och vad man ska tänka på tillsammans med ungdomarna, säger Björn Adolfsson.

Ut till föreningarna

Det är ungdomar mellan 13 och 16 år som är målgruppen i första hand och förhoppningen är att kunna utbilda så många lag och föreningar som det är möjligt.

– Vi har fått många förfrågningar från föreningar som vill ha hjälp med det här. Det är svårt att säga hur stort problem det är men vi behöver diskutera de här frågorna och hjälpa ungdomarna att känna att de kan vara sig själva i idrottsmiljön, säger Björn Adolfsson.

SVT rapporterade · Hur upplever du snacket i omklädningsrummet?

Inläggen kunde inte hämtas
Prova att ladda om sidan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer