När Youtube-paret Jocke och Jonna lade ut en av sina spökletarfilmer från Frammegården smällde det till i bokningsstatistiken för Skillingsmarks hembygdsförening. Nu är alla nätter fullbokade för resten av säsongen, som slutar vid allhelgonahelgen. Och då pratar vi inte bara fullbokade helger, utan alla veckans dagar.
– Det blev ju ett väldigt uppsving med Youtubefilmen, och sedan har det eskalerat, säger Gry Josefsson, bokningsansarig i hembygdsföreningen.
Positiv uppmärksamhet – nu kan de restaurera
Ökat antal övernattningar på gården ger förstås mer klirr i kassan för hembygdsföreningen. Ordförande Kurt Emtman berättar att de äntligen har möjlighet att kosta på huset litegrann.
– Vi tänker lägga ner en ny vattenledning och byta pump och sådana saker. Huset måste ju rustas upp, för det blir mycket mer använt nu, säger han.
TV: Följ med när SVT besöker ”hemsökt” hus i Halland
Några siffror på exakt hur mycket ekonomin har påverkats har de inte i dagsläget, men att den har påverkats är ett faktum.
– Det har haft stor betydelse, förstås. Det har det. Vi hade inte råd förut, säger Gry Josefsson.
Högt bokningstryck – redan för nästa säsong
Det fanns ett intresse för att övernatta på spökgården redan innan youtubarna lade ut sin film, men då handlade det mest om bokningar på helgerna. När filmen publicerades ringde det tio till 15 personer varje dag och ville boka en övernattning. Hembygdsföreningen fick snabbt upprätta en onlinebokning för att klara av trycket.
Nu i september är det färre som ringer, men Gry Josefsson tar i alla fall emot något samtal per dag. Och nu har folk börjat visa intresse för nästa säsong.
– Det är redan bokat mycket i maj och juni, säger hon.
Vad tror du om framtiden för Frammegården?
– Om det fortsätter som nu så blir den strålande.
Har du sett något spöke själv?
– Nej, men jag har heller aldrig övernattat där, säger hon.