Essity redovisar en vinst före skatt på 1 481 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 2 962 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 1 905 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
– Det är stigande råvarukostnader och distributionskostnader, en tuffare konkurrens och en hårdare motvind som gör det, säger Magnus Groth, vd för Essity.
Omsättningen uppgick till 29 647 miljoner kronor, jämfört med 27 178 miljoner kronor ett år tidigare.
Minskar personalen
Nu ska Essity spara. Både genom att organisera om företaget och ledningen, och genom att dra ned personalstyrkan. De 48 000 anställda runtom i världen ska minskas med 1 000 personer.
– Det är för tidigt att säga var neddragningarna ska göras. Vi ska spara in där vi ser en möjlighet utifrån affärsförhållandena, säger Magnus Groth.
Förhandlingar har inletts med facken.
– Vi har sparprogram sedan tidigare som rör produktionen, så detta kommer mer att avse tjänstemän.
I dag har bolaget omkring 2 000 anställda i Sverige. Av dem jobbar omkring 1 800 personer i Västsverige.
Oklart hur Västsverige påverkas
Hur de svenska jobben påverkas är dock inte klart enligt Magnus Groth.
– Under första kvartalet nästa år kommer vi kunna säga mer om hur det blir, säger Magnus Groth.
Essity var tidigare en del av skogsbolaget SCA och jobbar med hygienprodukter som blöjor, tvättlappar och inkontinensprodukter.
I Falkenberg jobbar omkring 400 anställda med tillverkning av blöjor och inkontinensskydd. Lika många jobbar på pappersbruket i Lilla Edet och ett 40-tal personer producerar tvättlappar och andra hygienprodukter i Mölnlycke.
Dessutom har företaget sitt center för produktutveckling och marknadsföring i Mölndal.
Ökande råvarukostnader
De beräknade årliga kostnadsbesparingarna höjs med 100 miljoner kronor till 900 miljoner kronor per år.
– De ska ge effekt gradvis under nästa år, och vara fullt genomförda i slutet av året.
Han förklarar att det har varit svårt för bolaget att få igenom prishöjningar gentemot detaljhandeln.
– Det blir en eftersläpning när råvarukostnader och andra kostnader stiger. Det gäller även för våra konkurrenter, vi har inte förlorat marknadsandelar.
Organiserar om
I samband med rapporten meddelar Essity att bolaget gör ett antal förändringar i organisationsstrukturen. Bland annat slås enheterna Global Hygiens Supply Tissue och Global Hygiene Supply Personal Care samman och en ny enhet — Global Operational Services — skapas.
Samtidigt minskas antalet stabsfunktioner från sex till fyra vilket i sin tur minskar koncernledningen från 14 till 12.
– Vi sparar pengar och blir mer operativa genom detta, säger Magnus Groth.