Kristdemokraternas riksdagsledamot Roland Utbult, fick 90 000 kronor från tre företag och en privatperson för att producera KD-låten. Foto: SVT/privat

90 000 kronor skänktes för att producera KD-låten

Uppdaterad
Publicerad

Inför valet i september förra året producerades nya vallåtar i vanlig ordning av olika partier. En av låtarna är KD-låten, som riksdagsledamoten från Öckerö, Roland Utbult producerat med sin son.

En låt som tre företag och en privatperson skänkte hela 90 000 kronor till.

Sedan den första juli i år ska politiska aktörer på alla nivåer redovisa sina intäkter till Kammarkollegiet. Det har riksdagsledamoten Roland Utbult gjort. Och enligt den redovisningen skänkte tre företag och en privatperson tillsammans 90 000 kronor för att producera KD-låten.

– Jag och min son var i Nashville för att spela in andra låtar eftersom vi håller på med musik. Då hyrde vi in oss i en studio för 550 dollar. Då fick man låna duktiga musiker i en halvtimme. Resten gjordes när vi kom hem, säger Roland Utbult.

Du säger att det kostade 550 dollar att hyra in sig där , men det är ju inte 90.000 kronor?

– Ja det är ju en liten summa, men det handlar om marknadsföring. Alla pengarna har gått åt. Det är dyrt att annonsera i tidningar och annat.

”För att peppa varandra”

Tycker du att låtens kvalité motiverar 90 000 kronor?

– Ja, det är ju en fiktiv fråga egentligen, för man vet ju inte när man lanserar en låt om den över huvud taget har något värde. Den fick i alla fall väldigt bra kritik och jag tror att den bidrog till att partiet lyfte. Och om den gjorde det så är den ju värd mycket mer än 90 000 kronor.

Enligt Roland Utbult så spelades KD-låten av tjänstemännen på KD:s kansli varje morgon månaderna innan valet.

– Den spelades för att peppa varandra. Den ansågs också vara bästa låten någonsin i valsammanhang i någon tidning, men jag minns inte i vilken. Marcus Oskarsson gav den toppbetyg också.

Hur ser du på de här privata bidragen?

– Jättepositivt om det är någon som vill föra fram den här låten och lyfta partiet med hjälp av bidrag. Jag behöver inte den här marknadsföringen personligen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.