I slutet av mars permitterades de flesta av lastbilstillverkaren AB Volvos anställda på grund av coronasmittan. Avtalet innebar att personalen arbetsbefriades under 60 procent av arbetstiden, med en del undantag.
I april stod det klart att avtalet förlängdes, eftersom företaget befarade en kommande efterfrågekris. Under flera veckor stängde AB Volvo ner hela produktionen, men sedan återupptogs viss produktion vid fabrikerna i Skövde och Köping. Där tillverkas motorer och växellådor.
Men av ett internt mejl framgår att Volvogruppen nu avslutar alla permitteringar på alla bolag.
Klart idag
– Vi hade ju ansökt fram till 31 augusti om permitteringsstöd och kommer inte att göra någon ny ansökan, säger företagets presschef Claes Eliasson.
– Folk har varit hemma i olika hög grad. Men de allra flesta har varit i hundra procents tjänst ett tag. Vi ser att aktivitetsnivån har gått upp bland våra kunder och då möter vi det med ökad aktivitetsnivå själva, säger han.
Från och med när började era anställda jobba heltid igen?
– Det har skett en gradvis utveckling och har sett olika ut beroende på var man jobbat. Vi var först tillbaka i Umeå, på hyttfabriken där man försörjer hela världsmarknaden med hytter.
Faran inte över
Att permitteringarna nu avslutas är enligt presschefen inte en signal om att faran är helt över.
– Det är fortsatt så att vi har en väldig beredskap för kostnader framåt och vi ser nu att smittalen går upp i flera länder och marknader. BNP-siffrorna är överlag väsentligt lägre på viktiga marknader, så vi har stor vaksamhet. Men tvivelsutan är aktiviteten högre nu än tidigare.
Företaget tror att det tar flera år innan efterfrågan är lika hög som innan pandemin bröt ut.
– Särskilt lastbilsförsäljningen är väldigt korrelerad till BNP. Den här marknaden handlar väldigt mycket om ekonomisk aktivitet, och BNP är ett bra mått på hur försäljningen kommer att se ut framöver. Då ser vi förstås en lägre bild nu som kommer att hålla i sig under några år.