I Göteborg pågick aktion av de Synskadades riksförbund under eftermiddagen. Människor med synnedsättning gick från Götaplatsen ner mot Stenpiren, där de satte gula lappar, en parkeringspåminnelse på exempelvis elsparkcyklar och andra hinder i gatumiljön.
– Vi gör det för att visa på att gatumiljön är komplicerad för oss som ser dåligt. Ser man ingenting alls är det en hinderbana varje dag, säger Erik Lönnroth, verksamhetsledare och ombudsman på Synskadades riksförbund i Göteborg.
Många hör av sig
Han säger att de är många som hör av sig om elsparkcyklarna främst från allmänheten.
– Det är väldigt många från allmänheten som hör av sig till oss och beklagat sig och visat sin insikt i problemen det spelar för oss, det är jätteroligt att vi får så gott medhåll från göteborgarna överlag, säger Erik Lönnroth.
Han tycker att kommunen ska agera bättre och hantera problematiken med att elsparkcyklarna ställs överallt.
– Vi vill att kommunen ska göra som i Malmö och Stockholm där man plockar in elsparkcyklar som ligger slängda på gatorna. Sedan måste företagen själva lösa ut cyklarna mot en summa, säger Erik Lönnroth.
Specifika platser
Malin Månsson, arbetar med cykelplanering på trafikkontoret i Göteborg förklarar att kommunen har begränsade möjligheter att göra något. De håller just nu på att ta fram en överenskommelse med företagen där bland annat en parkeringszon planeras på specifika platser.
– Vi kommer testa att markera upp zoner i staden. Men vi kan inte tvinga folk att ställa dem i parkeringszonerna i nuläget. Vi har inte bestämt om vi ska göra som Stockholm och Malmö än. Vi får se hur det går i överenskommelsen först och om problemen minskar eller ökar, säger Malin Månsson.
Kan kommunen ställa krav på företagen?
– Nä, det kan vi inte idag. Det räknas som en cykel och går under trafiklagstiftningen och ska följa de reglerna som en cykel ska följa.