Den 8 mars infaller den internationella kvinnodagen som sätter fokus på kvinnors ojämställdhet i världen. Samma dag arrangeras en ”Tjejkväll” på Fokus i Skara. På Skara turistbyrås Facebooksida pryds eventet av en bild på kvinnor som dricker bubbel och bland programpunkterna nämns modevisning, smink och inte minst ett treminuters ansiktslyft.
Eventet fick Astrid Jakobsson Van Stam att haja till när hon scrollade igenom sitt flöde på sociala medier.
– Det kändes stereotypiskt, med den rosa bilden och bildtexten. Men det som gör det smaklöst är att det sker på Internationella kvinnodagen. Det är tydligt att man inte förstått vad kvinnodagen vill uppmärksamma.
Valde att ta bort eventet
Bakom arrangemanget står Folkets park i Skara, som bjudit in handlare från bygden att visa upp sig. Enligt föreningen har man inte haft en tanke på att eventet sammanföll med den internationella kvinnodagen.
– Hade vi haft det så kanske vi kunde haft en föreläsning också. Vi kunde haft fler aktörer och gjort ett ännu större event, säger Kristina Emanuelsson, ordförande Folkets parkföreningen i Skara.
Eventet fick stor uppmärksamhet sedan Skara Turistbyrå valt att marknadsföra det på sin hemsida, med koppling just till den internationella kvinnodagen. Turistbyrån valde senare att ta bort evenemanget från sin Facebooksida.
– Vi har för vana att tipsa om det som sker i Skara på vår sida, men här blev det inte alls bra. Jag har full förståelse för kritiken, säger Peter Blom, kommunikationschef på Skara kommun.