Foto: SVT Design

Även Volvobilar har brunnit

Uppdaterad
Publicerad

Även Volvo uppger att motorer på dieselbilar har brunnit på grund av fel i EGR-systemet. Företaget har agerat på ett annat sätt än BMW och återkallat bilarna hos myndigheterna.

Efter att SVT Nyheter Väst rapporterat om de brinnande BMW-bilarna blir vi kontaktade av en person i Göteborgsområdet med erfarenhet av bilbranschen och som därför önskar vara anonym.

När han i juni var ute och körde sin XC60 tändes en varningslampa i hans Volvo och han kontaktade verkstaden.

Volvo cars

Det visade sig att bilen han körde fanns på en lista över bilar som behövde åtgärdas och beskedet var att detta skulle göra så snart det fanns servicetider.

– Jag hade precis lunchat med en kompis vars BMW brann på motorvägen så som ni rapporterat om så jag vägrade köra därifrån. Jag krävde att verkstaden skulle åtgärda felet omedelbart, berättar Volvoägaren för SVT Nyheter Väst.

Volvo återkallar

En månad senare väljer Volvo att gå ut med en formell återkallelse med risk för brand i motorerna på ett antal modeller.

– Vi har fått rapporter om ett fåtal motorbränder men det är ytterst ovanligt. Vi vill dock vara på säkra sidan och återkallar därför samtliga bilar med en viss specifikation; det handlar om vissa modeller av årsmodell 2014-2019 med en 2-liters 4-cylindrig dieselmotor, skriver Volvos presstalesperson Stefan Elfström i ett mail till SVT Nyheter Väst.

Det handlar om 86 000 svenska Volvobilar som har ett fel med kylningen i EGR-systemet och där motorn riskerar att brinna. Någon framtagen lösning finns fortfarande inte och enligt uppgifter till SVT Nyheter Väst kommer bilarna att tas in på service under hösten. Alla ägare ska kontaktas av Volvo.

– Våra tekniker arbetar fortfarande på en analys av felet för att kunna ta fram en åtgärd, vi kan därför inte idag säga vilka komponenter som är inblandade. Så snart analysen är färdig kommer vi att kontakta våra kunder igen och be dem kontakta sin verkstad för kostnadsfri åtgärd av berörda komponenter, uppger Stefan Elfström.

BMW gör annorlunda

Av de dokument som är inrapporterade i det EU-gemensamma systemet Rapex och till Transportstyrelsen framgår det att felet har med kylningen av EGR-systemet att göra, precis som BMW tidigare meddelat. BMW har dock inte gjort någon formell återkallelse. Volvo vill inte diskutera sina konkurrenters bedömningar men Stefan Elfström förklarar Volvos såhär: 

– Volvo Cars bedömning är att risk för brand innebär att vi informerar kunder och myndigheter samt aktivt återkallar för att säkerställa att samtliga berörda bilar åtgärdas.

För Volvoägaren som SVT talat med känns det inte helt tryggt.

-Det är ju bra att företaget byter ut delarna gratis, men de säger samtidgit att de inte är helt säkra på lösningen. Så jag undrar ju vad det är de har satt in i min bil, säger Volvoägaren till SVT Nyheter Väst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volvo cars

Mer i ämnet