Avtalet omfattar byggandet av den nya terminalen vid Arendal samt hyra och leasing av terminalområdet. Avtalet sträcker sig över 25 år.
– Med avtalet på plats är vi ett stort steg närmare en flytt av Stena Lines verksamhet. Det ger stärkta förutsättningar att fortsätta utveckla hela hamnen, säger Elvir Dzanic.
250 000 lastbilar försvinner
Flytten innebär att Göteborgs stad nu får tillgång till de ytor som färjeterminalen upptagit inne i centrala stan. Det betyder också att Göteborg slipper ungefär en kvarts miljon lastbilar som årligen trafikerar färjorna vid Stenaterminalen.
Stena Lines vd, Niclas Mårtensson säger att den nya terminalen kommer ge förutsättningar för företaget att fortsätta reducera sina klimatavtryck och samtidigt växa långsiktigt. Stena planerar för att vara helt fossilfritt från år 2050.
”Hade hellre varit kvar”
Rederiet hade helst varit kvar.
– Hade vi fått välja hade vi velat vara kvar, men vi förstår också att vi är en del av samhället och vill man inte ha oss här så får man göra det bästa av saken, säger Niclas Mårtensson.
Avtalet mellan Stena Line och Göteborgs Hamn kommer att behandlas av Göteborg Stads kommunstyrelse och fullmäktige samt Stena Lines styrelse innan det träder i kraft i september 2023.
I klippet kan du se hur terminalen i Arendal ser ut före och efter flytten