Majoriteten av kommunerna i Västra Götalands län erbjuder idag seniorkort till sina medborgare. Korten finansieras med skattemedel och gör det möjligt för äldre personer att resa kostnadsfritt inom hemkommunens gränser.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt effekterna av seniorkort genom att skicka ut en enkät till invånare i Mölndal, Göteborg och Svenljunga.
Bilresor ersattes av bussresor
Undersökningen visar att mellan 24 och 35 procent av resorna som gjordes med bil ersattes med kollektiva resor efter att deltagarna fått sina seniorkort.
– Om man implementerar seniorkort för att minska resor med privatbil så är det ett utmärkt verktyg, säger Tania Ducic Willstrand som är forskningsledare vid VTI.
Kortet ser även ut att ha positiva effekter på de äldres hälsa. De som fått kortet vistades mer utomhus och promenerade mer än de som tackade nej, enligt undersökningen.
– Om man tar bilen behöver man inte gå så långt men tar man bussen blir det en promenad till och från busshållplatsen, säger Tania Ducic Willstrand.
Men motionseffekten var inte odelat positiv. Flera personer uppgav att de valde att ta bussen istället för att gå att cykla efter att de fått möjlighet att göra fria resor.
Skillnader mellan stad och land
Även om seniorkortet erbjuds i många kommuner så är det inte alla som har åldern inne som väljer att skaffa det. Enligt undersökningen var det svårare att locka personer med hög inkomst och som åkte bil dagligen.
Det var också betydligt färre som nyttjade kortet i Svenljunga jämfört med Mölndal och Göteborg, något som kan bero på flera saker enligt Tania Ducic Willstrand.
– Korten implementerades i Svenljunga bara sju månader innan vi gjorde undersökningen så det kanske inte var tillräckligt spritt bland kommuninvånarna. Svenljunga har också en engångsavgift på 150 kronor. Dessutom är tillgången till kollektivtrafik mycket mer begränsad än i Göteborg och Mölndal.