Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet förklarar Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP, varför göteborgarna har så svårt att släppa ratten och åka kollektivt i stället. Foto: SVT

Bilen fortsätter dominera i Göteborg – nästan varannan bilpendlar till jobbet

Uppdaterad
Publicerad

Göteborgarna har svårt att släppa ratten, det visar en ny undersökning som gjorts.

– Jag tror inte att man ska skylla på göteborgarna utan det handlar om hur staden är uppbyggd och hur kollektivtrafiknätet ser ut, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert WSP.

Trots höga drivmedelskostnader så är det bilen som nästan varannan göteborgare väljer att använda, till både jobbpendling och när det ska köras på fritiden.

Det är analys- och teknikkonsultföretaget WSP som för tredje året i rad har studerat pendlingsvanor i de tre storstäderna, Stockholm, Göteborg och Malmö. Totalt har 2000 personer svarat varav 500 i Göteborg.

– Vår enkätundersökning visar att nästan varannan, 47 procent, av göteborgarna bilpendlar till jobbet, säger Björn Öhman.

47 procent bilpendlar

Göteborgsregionen består av 13 kommuner och det är i det området som bilpendlingen ligger på 47 procent. Innan pandemin var den siffran 40 procent.

– Om vi skulle ta endast Göteborgs kommun skulle vi få en lägre bilandel eftersom möjligheten att cykla eller åka kollektivt är bättre i centrala Göteborg än i regionen som helhet.

Även i ett nordiskt perspektiv är Göteborg största bilstad. Andelen bilresenärer är högre i Göteborg jämfört med de nordiska huvudstäderna, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Och av dem så ligger Köpenhamn högs med 43 procent som bilpendlar.

Kan man säga att göteborgarnas kärlek till ratten är ett kvitto på att kollektivtrafiken är för dålig?

– Så skulle man också kunna se det och på ett sätt är det faktiskt så också, men jag skulle hellre vilja formulera det som att kollektivtrafiken kan bli bättre och bli ett attraktivt alternativ till bilen.

Fler väljer cykeln

Enligt undersökningen så har kollektivtrafiken inte återhämtat sig efter pandemin utan har minskat med 10 till 20 procent.

– De som har möjlighet att arbeta hemifrån verkar vilja fortsätta göra det någon dag i veckan och det får självklart effekter på transportsystemet eftersom det innebär ett minskat resande och att folk väljer andra färdsätt.

Samtidigt som färre väljer att åka kollektivt så väljer allt fler att cykla till och från jobbet. Både med vanlig cykel och med elcykel.

WSP

• Rådgivare och konsultbolag inom samhällsutveckling.

• Cirka 50 000 medarbetare i över 40 länder

• Samlar experter inom analys och teknik för att framtidssäkra världen.

Källa: WSP

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.