I klippet kan du höra Tony förklara hur han försökt få vaccin
Han har många hjälpmedel som underlättar vardagen. Men den här gången räcker dessa inte.
– De flesta vårdcentralers webbplatser är helt otillgängliga för den som använder hjälpmedel för att använda dator eller mobil. Jag kan gå in på sidan, men till bokningen kommer jag inte, säger Tony Bernedal.
Han är född blind och ser ingenting, men Tony är van att på olika sätt ändå klara av vardagen. Han både jobbar och bor själv.
”Känns inte okej”
När Tony Bernedal har ringt till olika vårdcentraler, både privata och regiondrivna, har han mötts av samma besked att han måste använda sig av bokningen på hemsidan eller se till att någon annan hjälper honom. Något som P4 Göteborg var först med att berätta.
– Jag bor ensam och vill inte lämna ut mitt bank-id till okänd personal från hemtjänsten. Det känns inte okej att bli behandlad så här, säger han.
Närhälsans kommunikationschef Lena Rindefjell som kan svara för regionens vårdcentraler säger att Tony har gjort rätt.
– Jag vet inte varför det blivit så här. Ringer man så ska man få hjälp, men det förutsätter också att det finns tillgängligt vaccin och tider att boka. Annars kan inte personalen boka in någon, men då ska man bli uppringd senare när det finns doser igen, säger hon.