Hör förklaringen till olyckan – och hur det ska undvikas i framtiden – i klippet ovan.
Det var i mars i år som ett tåg kolliderade med en buss mitt på järnvägsövergången mellan Finlandsvägen och Lillhagsvägen på Hisingen i Göteborg. Olyckan fångades på film av Freddy Persson som stod på en busshållplats i närheten, och de dramatiska scenerna visar hur bussen träffas av tåget i 95 km/h.
Halvbommar gav ingen signal
Ingen person skadades i olyckan, men i den utredning som nu presenteras av Trafikverket påvisas ett antal brister i korsningen som gjorde olyckan möjlig, bland annat att vägen mellan järnvägskorsningen och väjningslinjen var för kort för att hela bussen skulle få plats utanför spåren.
Bommarna som fälls ner inför passerande tåg är så kallade halvbommar, vilket innebär att de bara täcker ena sidan av rälsen. Bussen, som hade hunnit över till andra sidan och bara täckte halva spåret, hindrade därför inte bommen från att fällas ner och signalera till tåget att det gick att passera.
Åtgärdspaket i två faser
Trafikverket har nu tillsammans med Trafikkontoret i Göteborgs stad tagit fram ett åtgärdspaket i två faser, där den inledande fasen innefattar att väjningsplikten i korsningen förändras så att fordon som passerar järnvägen får fri passage. I den senare fasen kommer även bommen justeras, men det först 2023.
– Då kommer vi ha en större avstängning av bohusbanan för andra åtgärder, så då kan vi byta från halvbom till helbom, säger Inger Ranheim som är tillförordnad regionchef på Trafikverket region väst.
Hur stor är risken att en sådan här olycka inträffa igen innan bommen är bytt?
– I och med att väjningsplikten nu är förändrad ska det inte kunna ske igen, säger Inger Ranheim.
SVT Nyheter Väst har tidigare avslöjat att bussen hade ett fel som bussbolaget Keolis visste kunde leda till plötsligt motorstopp.
Se filmen när tåget kraschar rakt in i gasbussen på Hisingen