Här är de fyra möjliga stationslägena Foto: SVT/Kartdata: Google

Tågutbyggnad i Borås: Här är de fyra möjliga stationslägena

Publicerad

En central station, restid på 35 minuter och snabb utbyggnad. Så ser Borås Stads önskelista om den nya järnvägen ut till Trafikverket. Vad kommunen däremot inte vill se är en station vid handelsområdet Knalleland.

I klippet ovan kan du ser var de olika möjliga stationerna i Borås kan hamna och varför kommunalrådet inte vill ha en station i Knalleland.

Frågan om en ny järnväg mellan Borås och Göteborg är gammal. Den har diskuterats i över 30 år.

– Vi har kämpat med frågan. Nu hoppas vi att vi är nära ett beslut om ny järnväg, säger Ulf Olsson (S).

Ulf Olsson (S). Foto: Anna Sigge

”Under all kritik”

Den nya järnvägen planeras av Trafikverket och alldeles nyss avslutades det andra samrådet där både allmänhet och myndigheter fått ge synpunkter på möjliga korridorer och stationslägen.

Borås Stad lyfte i sitt svar tre punkter som särskilt viktiga. Det handlar om en restid mellan Göteborg och Borås på 35 minuter, ett centralt stationsläge och en snabb utbyggnad.

– Det här är det tredje största pendlingsområdet i hela Sverige. Det är egentligen under all kritik att vi inte har en väl fungerade järnväg mellan städerna, säger Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås.

Ulf Olsson: ”Kämpat i 35 år”

Totalt har kommunen fått ta ställning till fyra möjliga stationslägen. Alternativet i Knalleland vill kommunen inte ha. Men utöver det vill Ulf Olsson (S) inte peka ut någon favorit.

– Jag tror att vi ska titta på de här alternativen och gå till botten med dem. Vi har kämpat med den här järnvägen i 35 år. Då måste alternativen som finns kvar bli ordentligt utredda innan vi slutligen sätter ned foten.

Järnvägen mellan Göteborg och Borås

• Tanken är att järnvägen ska bli en dubbelspårig järnväg mellan Västsveriges två största städer. Målet är minska restiden mellan Göteborg och Borås och öka antalet tåg. Järnvägen är tänkt att byggas för en hastighet på 250 kilometer i timmen och är tänkt att trafikeras med både höghastighetståg och snabba regionaltåg.

• Kostnaden för järnvägen är 33 miljarder. Tänkt byggstart är 2025-2027.

• På sträckan ska det ingå en station vid Landvetter flygplats.

• Järnvägen är tänkt att bli en del av en ny planerad stambana mellan Göteborg och Stockholm.

källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.