Det handlar om busschaufförer som läst papper under körningen, pratat i telefon, men även skickat meddelanden eller surfat på sociala medier.
– Utvecklingen med ofokuserade förare ligger konstant de senaste åren, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik. Vi jobbar kontinuerligt med våra partners för att vi ska försöka sänka den nivån.
Metter Ramquist som är presschef på Västtrafik skriver till SVT Nyheter i ett mail att:
– Konsekvensen kan bli att föraren varnas och i de allvarligaste fallen kan det resultera i en uppsägning.
Läste papper vid ratten
Förra sommaren filmades en busschaufför i Göteborg som satt och läste papper vid ratten. Han blev filmad i tre minuter. Arbetsgivaren Göteborgs spårvägar såg allvarligt på händelsen. Dan Paulström var affärsområdeschef på Göteborgs spårvägar, där den aktuella chauffören är anställd. När SVT Nyheter Väst spelade upp filmen för honom betonade han att chaufförens agerande inte var okej.
– De flesta av våra förare vet om och sköter sin ansvarsfulla roll till punkt och pricka. Om det händer någon avvikelse som det här är så vill vi gärna veta det så att vi kan ta tag i det, för det här tycker vi är helt tokigt, sa Dan Paulström.
Göteborgs spårvägar och Västtrafik utredde händelsen från i somras internt, men lyckades inte identifiera chauffören och någon eventuell reprimand eller uppsägning blev det inte.
– Vi har kört fast. Vi känner inte igen honom, sa Peter Löfgren, trafikchef på Göteborgs spårvägar, vid händelsen i somras.
SVT frågade om länstrafikbolagen och regionerna begärt vite någon gång under förra året för att en busschaufför använt mobiltelefon under körning.
Endast fem av totalt 21 regioner och länstrafikbolag hade gjort det. Västtrafik har inte gjort det.
Inte skrivit in vite
Vissa uppger att de inte ens skrivit möjligheten att begära vite i avtalen med bussföretagen.
Region Jönköpings län har den möjligheten och de begärde vite 28 gånger förra året för att busschaufförer använt mobiltelefon när de kört.
– Det har en liten lugnande effekt, men den allmänna debatten som är uppe nu ger mer effekt, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Jönköpings länstrafik.
Förbud enligt policy
Enligt Västtrafiks policy får förarna får inte använda mobiltelefon under färd och kundmöte. I undantagsfall kan mobiltelefon användas i tjänsten för till exempel larmning. Vid dessa tillfällen ska handsfree-utrustning användas. Användandet ska ske på ett sätt som inte påverkar resenärernas och personalens trygghet och säkerhet.