I slutet av januari drabbades Christer Nilsson av en hjärtinfarkt och fick transporteras med helikopter till sjukhuset i Karlstad.
På hemvägen ställde det isiga väglaget till det.
När sjuktaxin körde in på grusvägen cirka en halv kilometer från Christer Nilssons hus fick bilen stopp i en backe och började glida.
Grannen Matti Blixt såg händelsen, gick ut med sand som han la runt däcken på taxin och sandade vägen med sin traktor.
– Jag gjorde det som behövdes. Om jag inte hade varit hemma hade de hamnat i diket, säger han.
Fick inte köra
Efter en stund var vägen grusad och trafiksäker, enligt Matti Blixt. Trots det fick taxichauffören inte köra vidare efter att ha rådfrågat förarsupporten.
– Taxichauffören pratade i telefon en bra stund innan han knackade på rutan och berättade att han inte skulle få köra en meter till, säger Christer Nilsson.
Körs av Västtrafik
Sjukresetaxi i Västra Götalandsregionen körs av Västtrafik.
I grunden ska sjukresan gå från vårdgivarens dörr till dörren på patientens hem. Åsa Björk, kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik på Västtrafik, påpekar att varje resa är unik och kan inte kommentera fallet specifikt.
– Det finns en rutin om att föraren ska ta kontakt med förarsupporten för att se hur man kan lösa situationen och då är resenären med i samtalet. Kanske har resenären en annan lösning eller kan bli avsläppt på en annan adress, säger Åsa Björk.
Är det resenärens ansvar att ta sig hem om taxibilen inte kan köra hela vägen?
– Vi försöker ju lösa situationen så långt som det är möjligt och oftast hittar man en lösning, säger Åsa Björk.
Christer Nilsson fick till slut skjuts hem av sin granne. Men han är kritisk till systemet då ansvaret att ta sig hem lades på honom.
– Jag fick lösa problemet fast jag var nyopererad och yr i huvudet, säger han.