Foto: SVT

Förstå klagomålen på de varma bussarna

Uppdaterad
Publicerad

Hundratals klagomål har kommit om värmen på Västtrafiks bussar och spårvagnar. Vi reder ut varför elementen är på och varför vissa bussar är svala medan andra är varma.

Här är några av de klagomål som kommit in till Västtrafik i värmen:

  • ”Alltså det är inte okej. det är 40 grader i bussen”

När Aftonbladet gjorde ett test i maj på bussar i Stockholm mätte de upp till, som varmast, 36,7 grader på bussen. En transport för djur som är över 30 grader är olaglig.

Juli har varit varmare än när Aftonbladet mätte i maj och därför kan temperaturerna på bussarna ha varit högre än då.

  • ”Hej. Vill reklamera ännu en buss som kör med full värme på elementen...”

Inga busschaufförer sätter troligtvis på elementen frivilligt i en varm buss. Om motorn är överhettad kan varm luft spruta ut ur elementen. Det kan även vara fel på en del i bussen som gör att hett vatten läcker ut i elementen och då blir de varma.

  • ”Har öppnat fönstret hjälper ej”

Öppna ingenting! Buss med AC, även en sämre sådan, försöker kyla luften så släpp inte in ännu mer varm luft.

  • ”Bad chauffören sätta på kyla. DET FUNGERAR EJ!!!”

90 procent av alla bussar skall ha luftkonditionering, enligt Västtrafik. Två av tre språvagnar har ingen AC.

I värmen kan luftkonditioneringen köras på för hårt och då fryser den. Då börjar utomhusluft blåsas in. Och vi vet ju hur den känns den här sommaren ...

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.