Vid halv tio på onsdagsförmiddagen startade problemen med kommunens intranät. Även hemsidan goteborg.se påverkades och låg länge nere. Det kunde också vara svårt att komma fram via telefon.
Enligt personal kommunens driftcentral påverkas en mängd olika datasystem som kommunens anställda använder. Bland annat färdjänsten som under tiden att deras system låg nere uppmanade resenärer att själva ringa och boka hos taxibolagen och redovisa kvittot efteråt.
– Det är i princip alla system som ligger nere, till exempel det som används av färdtjänst och väldfärd. Vi håller på att felsöka och tror att problemet ligger i den centrala kommunikationsutrustningen, säger Anders Dosé, driftledare Göteborgs stads intraservice.
Inget tyder på hackning
De initiala sökningarna visar också på att det inte ska handla om en hackerattack.
– Det tror vi inte just nu utan det är nog ett problem med våra centrala kommunikationsutrustning, säger Dosé.
Löstes vid lunch
Strax före klockan 12 ska problemen i stort varit åtgärdade. Bland annat fungerade då kommunens hemsida igen.
– De flesta system fungerar som de ska, men färdtjänsten har fortfarande problem, sa Andres Dosé på Göteborgs stad intraservice vid 14-tiden.
Helene Mohlin är kommunikatör på färdtjänsten i Göteborg.
– Det är en del resenärer som blivit utan färdtjänst, säger hon.
– När man haft ett så pass omfattande stopp som det varit ett antal timmar så tar det ett tag innan man kommer ikapp med de bokningar som ligger inne i systemet.