Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Peter Ahlborg säljer Faktum och är ett stort Kiss-fan Foto: SVTVisa alla (4)
Visa alla (4)

De går modell för hemlösheten

Hur ska en hemlös se ut? Får man ha en märkesjacka eller en mobil? Den frågan vill tidningen Faktum uppmärksamma i kalendern för 2017. Under fredagskvällen presenteras den i samband med ett soppkök vid Drottningtorget.

Under året som gått har tidningen Faktum samlat in berättelser om det bemötande och kommentarer som försäljarna får på stan angående deras kläder. Temat för kalendern är ”Dagens Outfit” och vill medvetengöra och bemöta fördomarna som kan finnas om hur en hemlös bör se ut. Peter Ahlborg har sålt faktum i fem år, och är med i kalendern som månaden maj.

– Det känns helt fantastiskt att få möjligheten att vara med i kalendern, jag är stolt över det. Jag har länge kämpat för de hemlösas rättigheter, så det är en ära att vara med, säger Peter Ahlborg.

”Kände mig som en rockstjärna”

Under plåtningen fick modellerna själva välja ut sina favoritkläder. För Peter blev det en svart kavaj, jeans, boots och en Kiss-t-shirt.

Jag kände mig verkligen som en rockstjärna! Kiss har betytt ofantligt mycket för mig. Jag lyssnade mycket på dem när jag var hemlös, säger Peter som idag har fått en lägenhet.

För Peter Ahlborg är temat för kalendern ett angeläget ämne. Han har ofta på sig sin svarta kavaj, det är det han känner att han passar och trivs bäst i. Men han får ofta kommentarer på stan när han har på sig den.

– Det har hänt att människor frågar om jag verkligen säljer Faktumtidningar, eftersom de tycker att jag ser så proper ut med kavajen. Men hur ska en hemlös se ut?  Jag vet många som klär sig fint för man vill känna sig proper och ren.

Vill bemöta fördomar

Sarah Britz är chefredaktör för Faktum och har varit med i arbetet bakom kalendern. Hon är inte förvånad över de kommentarer som försäljarna får angående sina kläder på stan, men tycker att det är viktigt att bemöta de fördomarna som finns.

– En av de berättelser som har berört mig, är den om Micha som fick en märkesjacka av sina anhöriga, men känner att han inte kan ha på sig den när han jobbar, säger Sarah Britz. Det finns en schablonbild av att man måste se fattig ut, men det är ju ingen som vill visa sin fattigdom.

Att ha fina eller trasiga kläder har inte nödvändigtvis någon betydelse för ens boendesituation, menar Sarah Britz och Peter Ahlberg.

– Det går inte alltid att se på någons kläder om personen är hemlös eller inte, säger Sarah Britz. Alla våra försäljare har ju ett sammanhang. De kan få kläder av anhöriga eller köpa kläder för de pengar de har tjänat från deras jobb.

Viktigast är att trivas

Peter Ahlborg har ofta diskuterat med sina kollegor om hur man som faktumförsäljare ska klä sig på bästa sätt. Han gör jämförelsen med ett kontor där det kan finnas klädkoder, då vet man ungefär vad man ska ha på sig, menar han. Men som Faktumförsäljare är det upp till en själv, och det kan vara svårt, tycker han. 

– Det gäller att hitta en balans. Är man för finklädd får man kommentarer, är man för fult klädd så undviker människor en. Men det viktigaste, tycker jag, är att man trivs i det man har på sig och känner sig fin. Det gör att man vill känna sig bättre i själen. Om man inte har tak över huvudet så är det bra för psyket att vara bra klädd. Då får man bättre självförtroende och gör man ett bättre jobb.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer