John Ahlrot i Lödöse upprörs över att familjens trygghetslarm slogs ut. Foto: SVT

”Det är bedrövligt” – familjens trygghetslarm slogs ut

Uppdaterad
Publicerad

Irene och John Ahlrot i Lödöse är två av många i Västsverige som drabbades när trygghetslarmen slogs ut efter Tele2:s telefonhaveri på torsdagen. Det är inte första gången det händer.

– Det är bedrövligt, säger John Ahlrot.

Irene, 79, och John, 78 är pensionärer och bor i Lödöse i Lilla Edets kommun. Irene har stort behov av sitt trygghetslarm, inte minst då hon har mycket svårt att gå och behöver stöd. Trygghetslarmet är ytterst viktigt om en olycka skulle inträffa.

– Är jag inte hemma och hon ramlar så kan hon inte ta sig upp. Så det är väldigt viktigt att det fungerar, säger John Ahlrot.

Under natten till torsdagen upptäckte paret att Irenes trygghetslarm blinkade rött och de förstod något inte stämde.

– De ringde sedan i morse och sa att det var fel i hela landet. Men de sa inte när det skulle vara lagat, säger John Ahlrot.

Vad tänker du om att systemet är så känsligt?

– Det är bedrövligt att det ska få vara så. Det ska inte få hända. Man känner sig maktlös.

Inte första gången

Det är inte första gången trygghetslarmet slutar fungera hos paret Ahlrot. För två år sedan slogs det ut i sju veckor i samband i samband med kraftigt regnande.

– Jag blev inte förvånad att det händer igen, men det blir så otryggt. Vem kan säga att jag inte skulle vara ensam i dag och bli liggande.

Både Irene och John känner sig maktlösa. De har nu fått ett telefonnummer att ringa om de behöver akut hjälp.

Någon prognos för när trygghetslarmet kommer att fungera igen fanns inte att ge på torsdagseftermiddagen.

– Jag har brutit både lårben, höften och höger hand, jag har snart inget mer att bryta. Så vi är beroende av trygghetslarmet. När man blir gammal och sjuk vill man ha trygghet,

Vid femtiden på torsdagseftermiddagen meddelade Tele2 att problemet ska vara löst, och att en majoritet av mobilkunderna nu ska ha uppkoppling.

– Samtliga trygghetslarm ska också ha uppkoppling, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2. 

Fotnot: Irene har avböjt att vara med på bild.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.