Bosse ”bildoktorn” Andersson Foto: SVT

Bosse ”Bildoktorn”: De slår undan benen för en hel hobby

Publicerad

Domen i Patent- och marknadsdomstolen om en replika av en Jaguar har ställt en hel hobbyverksamhet i limbo. Det menar fordonsprofilen Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

– Det är det som är så läskigt, var sätter man gränsen för vad som är replika och inte, säger han.

Tvisten mellan Jaguar Land Rover och Kungälvsparet Magnusson, och deras bolag Creare Form AB, där Jaguar vann i första instans kan i dess förlängning innebära att det i framtiden blir förbjudet att köra replikabilar på vägarna.

Jaguar vill genom stämning få bekräftat sin upphovsrätt på en historisk bilform, och fullt ut bestämma över vem som får använda sig av dem.

Kan bli praxis

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan komma att bli praxis om det blir samma utfall i högre instans. Effekterna för alla de hobbybyggare som har färdiga eller halvfärdiga replikaprojekt i garaget är högst oklar. Något som oroar Bosse ”Bildoktorn”.

– Jag håller ju på att bygga en Austin-Healy 3000-replika i mitt garage, kommer mitt bygge också hamna i en sådan diskussion nu, undrar han.

”Var sätter man gränsen?”

Han menar att Jaguars stämning riskerar en hel hobby och en hel industri med replikafirmor som säljer kopior på klassiker från AC Cobra till Lotus Super Seven.

– Var sätter man gränsen för vad som är kopia och inte?

Privatpersoner och företag världen över har byggt replikor av klassiska bilmodeller sen 1970-talet. Jaguar har även sålt ritningar på sina modeller.

Hör Jaguars juridska ombud  i klippet nedan om varför biltillverkaren stämde familjen Magnusson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.