Enligt Mette Ramquist, presschef på Västtrafik, kostar fuskåkningen uppskattningsvis uppemot 100 miljoner kronor per år. Därför kommer antalet kontroller att fördubblas, till fem miljoner per år. Foto: SVT/Västtrafik

Dyrare att åka kollektivt i år

Uppdaterad
Publicerad

Det har blivit ett nytt år och då blir det också nya priser på Västtrafik. Biljettpriserna höjs med i genomsnitt 2,5 procent. Samtidigt blir det gratis att ta med cykel på de linjer som tillåter det.

Förändringen sker inte direkt vid årsskiftet utan den sjunde januari. Enkelbiljettpriset höjs med omkring tre procent och priset på periodbiljetter höjs med två procent, vilket är samma höjning som förra året. Det är Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd som har bestämt det här.

– Västtrafiks mål är att fördubbla resandet till år 2025 och då krävs det att vi hela tiden utvecklar och förbättrar kollektivtrafiken. Vi vet dessutom att punktlighet och turtäthet är viktigare än priset, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik, till SVT Nyheter Väst.

Men om ni vill ha fler som åker kollektivt och betalar för sig, varför höjer ni då priserna?

– Det är kostnaderna för att bedriva kollektivtrafik som ökar, bland annat för nya fordon och personal, säger Mette Ramquist.

Nya linjer

Under 2018 kommer det bland annat att satsas på tätare turer, nya linjer och uppfräschning av hållplatser. Nytt är också att det inte kommer att kosta någonting extra för den som vill ta med sig en cykel ombord, på de linjer där det är tillåtet att ta med cykel. Tidigare kostade det 30 kronor. Från den sjunde januari går det inte heller längre att betala med kontanter när man köper Västtrafiks biljetter ombord på Västtågen

– Genom att sluta med kontanter ger vi vår personal en tryggare arbetsmiljö och ombord på tågen går det fortfarande att betala med kort.

Enligt Mette Ramquist kostar fuskåkningen, de som struntar i att köpa en biljett, uppskattningsvis uppemot 100 miljoner kronor per år.

– Det är omöjligt att säga hur många de är så mörkertalet är stort, säger Mette Ramquist.

För den som inte kan uppvisa en giltig billjett kostar det 1200 kronor i tilläggsavgift. I år tar ISS över biljettkontrollerna efter Securitas och då ska antalet resenärer som kontrolleras fördubblas, från dagens 2,5 miljoner till 5 miljoner kontroller varje år.

Kan man köpa ett årskort eller annat periodkort innan den sjunde januari för det pris som gäller i dag och aktivera det senare?

– Ja, det kan man göra för man har 180 dagar på sig att aktivera kortet.

Nya biljettpriser 2018

* Göteborg månadskort – 625 kronor, en höjning med 15 kronor. 

* Göteborg månadskort (ungdom) – 470 kronor, en höjning med 10 kronor.

* Regionen runt 30 dagar – 1725 kronor, en höjning med 30 kronor.

* Regionen runt 30 dagar ungdom – 1295 kronor, en höjning med 25 kronor.

* Flerkommun 30 dagar – 1190 kronor, en höjning med 20 kronor.

* Tätort 30 dagar – 510 kronor, en höjning med 10 kronor.

* Kommunladdning 30 dagar – 760 kronor, en höjning med 15 kronor.

* Fritid 100 dagar (ungdom) – 810 kronor, en höjning med 15 kronor.

* Cykelbiljett – 0 kronor, en minskning med 30 kronor

Antalet utfärdade tilläggsavgifter i Västra Götaland:

2013 – 18786

2014 – 13621

2015 – 10339

2016 – 14880

2017 (januari – november) – 15776

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.