Foto: SVT

Elbussarna rullar in i Göteborg med ökad fart

Publicerad

Övergången till elbussar i Göteborg ska ske i snabbare takt. Från 2020 ska elbussarna finnas som en del i alla Västtrafiks upphandlingar av stadstrafik.

Inom de närmsta åren är förhoppningen att ett tjugotal eldrivna bussar ska sättas i trafik i Göteborg.

– Tiden fram till 2020 ser vi som en startperiod. Under den tiden ska vi dra lärdomar att använda oss av när vi sedan kör på i ännu högre tempo, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Vill minska utsläpp och buller

År 2020 har nämligen Västtrafik, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad kommit överens om öka taken på övergången till elbussar i Göteborg. Då ska alla upphandlingar av stadstrafik inkludera stadsbussar som en del av avtalet. Syftet är att minska utsläppen, bullernivåerna och få fler att välja bort bilen.

Varför har ni inte inlett det här arbetet tidigare?

– Tekniken är fortfarande relativt ny och innan vi satsar ordentligt måste vi veta att det fungerar. Vi behöver ha en standard på laddinfrastrukturen. Det finns ett antal frågor som inte riktigt är klara och som måste lösas innan vi går vidare, säger Lars Holmin.

Han berättar att det även pågår ett arbete om att införa elbussar i Borås, Lidköping och Uddevalla.

I Göteborg finns det däremot redan fyra elbussar och sju laddhybrider.

– Vi har väldigt nöjda kunder. Ljudnivån på bussen blir lägre vilket i sin tur leder till att vi pratar tystare. Resenärerna blir lugnare och mår bättre när de kommer fram till skolan eller jobbet.

Passar bäst i stadstrafik

Lars Holmin berättar att elbussarna passar bäst i stadstrafik.

– Den fungerar bäst där det är relativt få stopp och inte allt för brant. Bussar som ska köra längre turer kan köra på till exempel biogas. Olika resor kräver olika bränsle. Jag tror därför inte att alla bussar kommer att gå på el i framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.