Bo Heljskov Elevén anser att Mellerud missuppfattat metoden han står för. Foto: Privat/SVT

Expert sågar Melleruds regler om fasthållning

Uppdaterad
Publicerad

Emelié Brevik hölls fast i över en halvtimme på skolans golv. Nu har Melleruds kommun infört en policy för att det inte ska hända igen. Det är fortfarande okej att hålla fast elever – men inte för länge.

– De har fullkomligt missuppfattat. Fasthållningar är livsfarligt och ska aldrig användas i skolan, säger psykologen Bo Heljskov Elevén.

I september betalade Melleruds kommun, efter förlikning, ut 30 000 kronor i skadestånd till 16-åriga Emelié Brevik. Hon har flera neurologiska funktionsnedsättningar,  som bland annat gör det svårt för henne att styra impulser och hantera känslor. Efter att ha blivit upprörd på en lektion på högstadiet i Mellerud, hölls hon fast av skolpersonal i en tvångsposition på golvet i 30-40 minuter.

När skolan inte fungerar

Ny policy

Melleruds kommun har nu infört en policy kring fasthållning av elev.

– Det är för att det inte ska hända igen, säger skolchefen Anders Pettersson.

Rektorerna på skolorna i Mellerud är nu skyldiga att informera alla nyanställda om den nya policyn. I den står det att ”vid en fasthållning ska eleven släppas så snart som möjligt”.

Skolchefen menar att utbildningsförvaltningen baserat policyn på rekommendationer framtagna av psykologen Bo Heljskov Elevén. Han är en stor förespråkare av så kallat låg-affektiv bemötande och föreläser ofta om hur man kan bemöta barn som har ett utåtagerande beteende.

– Han är duktigt på detta. Vi har tidigare anlitat honom som föreläsare, säger skolchefen Anders Petterson.

Missuppfattat metod

Men när Bo Heljskov Elevén själv får ta del av kommunens nya policy, säger han att Mellerud har missuppfattat metoden han står för.

– Det grundläggande är att aldrig hålla fast någon. Metoden går ut på att man ska hålla barnet i rörelse i stället, säger Bo Heljskov Elevén.

Men Melleruds skolchef menar att det finns tillfällen då lärare och personal i skolan måste hålla fast elever.

– Ja, men det måste vara en så kort stund som möjligt. Vi måste kunna förhindra att något hemskt händer.

Max fem sekunder

Psykologen Bo Heljskov Elevén håller med om att det finns tillfällen då vuxna i skolan måste ingripa fysiskt. Han ger ett exempel. Två elever slåss och en vuxen måste gå emellen. Enligt metoden Heljskov står för ska den vuxne då ta tag i armen på den som slåss.

– Men man följer då med i barnets rörelse och låter den styra. Detta får ske i max fem sekunder, sen släpper man.

Inte aktuellt med utbildning

Räcker det verkligen med en policy för att skolpersonalen ska veta hur de ska agera?

– Det tror vi. Det viktigaste att informera om är att inte hålla fast för länge, säger skolchefen Anders Pettersson.

Att i stället utbilda personal i hur man kan hantera våldsamma och farliga eller situationer som kan uppstå på skolan, är inte aktuellt för Mellerud.

– Vi har stor omsättning på lärare och vi skulle behöva ordna utbildning varje vecka, vilket skulle vara väldigt svårt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

När skolan inte fungerar

Mer i ämnet