Det var i mitten av maj som bristerna på Hagenskolan uppdagades. En elev som var allergisk mot fisk och mjölk hade fått fel mat serverad. Dagen efter, då anmälan hade kommit in till miljökontoret, skickades två inspektörer till skolan. De kunde konstatera flera felaktigheter i skolköket.
Bland annat såg de att tre olika informationslappar satt på samma matbehållare som innehöll kycklingröra som de fått levererad till sig från Påvelundsskolan. Det gjorde att personalen i köket inte förstod om kosten innehöll fisk eller mjölk som eleven var allergisk mot. Enligt anmälan ska också det vara åttonde gången på två år som elever med allergier har fått fel mat på skolan.
Ska inte hända
– Det ska inte hända någon gång för det kan bli allvarliga konsekvenser när det blir fel, säger Pia Gustafsson, enhetschef livsmedelskontroll på miljöförvaltningen i Göteborg stad.
Även skolmatsalens plastglas var slitna och smutsiga trots att de diskats. Och smutsen försvann inte trots att de diskades en andra gång på inspektörernas begäran.
De krav som ställdes på Hagenskolans kök efter besöket var bland annat att personalen som serverar allergikost ska ha rätt kunskaper för att servera rätt mat. Dessutom att se till att disken var ordentligt rengjord så den inte gör barn sjuka.
Brustit i rutiner
Marie Knutsson som är områdeschef för internservice i västra Göteborgs stadsdelsförvaltning ser allvarligt på det inträffade med eleven som var allergisk och fick fel mat.
– Det får inte bli fel och vi har brustit i våra rutiner, säger Knutsson.
Efter besöket har skolan haft utbildning med sin personal och när miljöförvaltningen följt upp bristerna som de påpekade har de inte haft några anmärkningar.
– Vi har gjort en egenkontroll för att säkerställa våra rutiner och personal har fått ytterligare utbildning, säger Knutsson.