Det är på fredagar och söndagar som sträckan Göteborg-Stockholm får fler avgångar, skriver SJ i ett pressmeddelande. Totalt blir det sex nya avgångar, tre på fredagar och tre på söndagar. Dessutom gör SJ om upplägget med nattåg så att det går att åka från Göteborg till Jämtland och Norrbotten året runt, varje natt.
Sj gör också en rad andra justeringar, med mer trafik mellan Stockholm och Uppsala, och lägre priser längs Norrlandskusten mellan Stockholm, Gävle, Sundsvall och Ljusdal.
Ökat tryck på järnvägen
En av orsakerna till justeringarna är det ökade trycket på järnvägen när flyget kritiseras för sin miljöbelastning.
– Fler vill resa klimatsmart. Det har varit en ökning över tid, men nu ökar det snabbare än det gjort tidigare. Vi har ett oerhört hårt tryck till jul. Det är betydligt högre än det varit tidigare år, säger Lundell.
Men satsningarna har en baksida. Det handlar om möjligheten att hitta både vagnar och förare.
– Det är lokförarbrist. Som det är nu lyckas vi precis hålla näsan över vattenytan tack vare god planering men också med hjälp av en välvillig personal som ställer upp på extra turer och övertid. Men det är ett långsiktigt bekymmer, säger Tobbe Lundell.
SJ har frigjort fler fordon genom att andra leverantörer köper nytt som gör att deras gamla vagnar blir tillgängliga.
– Bara för att vi utökar med nya avgångar på vissa sträckor drar vi inte ner på andra, försäkrar Lundell. …
Ett år med problem
Bakom sig har SJ ett år fyllt av problem.
– Vi har haft ett märkligt år. Det började redan på vintern och sedan kom den jättemärkliga majmånaden som var verkligen dålig, och sedan en eländig sommar med bränder och solkurvor.
I Trafikverkets mätningar var under maj var tredje långdistanståg försenat. Det var den sämsta punktligheten sedan mätningarna började 2013.
– Vi måste anstränga oss för att återfå förtroendet. Och förändringarna i den nya tidtabellen är ett sätt att visa det.