– Jag hoppas att den håller, säger en förväntansfull Siri Hargelius innan det är dags att sänka ner optimistjollen i Chalmers underjordiska bassäng.
– Jag är osäker på fogarna här. Det är möjligt att det skulle kunna läcka in där, säger Max Fortman och pekar inuti båten som är upphängd i två tjocka remmar.
Under hela vårterminen har studenterna räknat på och planerat för sitt båtbygge. Nu är båten äntligen klar. Enligt Christian Finnsgård som är projektledare på Chalmers så är den unik i sitt utförande, med en blandning av cellulosa och epoxyplast.
– Cellulosa är en förnybar råvara som vi i Sverige har ett överskott av, säger Christian Finnsgård.
Båten är drygt 20 kilo tung och en av flera båtar av olika material som byggts på Chalmers. Framöver ska de ställas ut under Volvo Ocean race i slutet juni. Då blir det också en tävling mellan båtarna, bland annat en som byggts i kolfiber.
– Det är ju så när man sysslar med sport. Är det starkare och lättare, då är man alltid intresserad av det.
Men är cellulosa det?
– Kanske, det vet vi inte än. Det här är bara början för oss.