Allt var klart för att påbörja bogseringen av den gamla dockan i Göteborgs hamn. Men insatsen försenades ännu en gång. Foto: TT

Flytten av jättedockan försenas – igen

Uppdaterad
Publicerad

Allt var klart för att påbörja bogseringen av den gamla dockan från Göteborgs hamn. Men insatsen försenades ännu en gång, skriver Göteborgs-Posten.

– Försäkringspapperen i Frankrike var inte i ordning, säger likvidatorn Morgan Hallén, till tidningen.

Det är den 254 meter långa dockan i Göteborgs hamn som ska transporteras. Dockan såldes i somras för 30 miljoner kronor till Damen Finance, ett bolag inom Damenkoncernen. Nu ska den flyttas till Dunkerque i Frankrike.

– Rent tekniskt har vi förberett dockan för flytten. Eftersom den är rätt lång är den sårbar för dåligt väder. Det behöver inte bara vara bra väder i Göteborg utan också längs med danska kusten, den belgiska kusten och hela vägen till Frankrike, har Paul Verschure, projektledare på Dutch Marine och ansvarig för flytten, tidigare sagt till SVT Nyheter Väst.

Flytten av Damens docka

Läs mer: Vädret försenar dockans Frankrikeresa

Det uttalandet kom i oktober och redan då hade vädret försenat den planerade flytten. När transporten nu äntligen skulle bli av – försenades den igen.

Hoppas på måndagen

Enligt Göteborgs-Posten är anledningen att försäkringspapper i Frankrike ännu inte är i ordning. Så trots att lotsbåtar och bogserbåtar stod redo på söndagen sköts allt upp igen.

Nu hoppas man kunna starta projektet på måndagen i stället.

– Vi vet ännu inte exakt när det kan ske, det bestäms några timmar före avfärd, säger Morgan Hallén till Göteborgs-Posten.

Fakta: Götaverken

  • I april 2014 begärde nuvarande ägaren, den nederländska koncernen Damen Shipyards Group, Götaverken Cityvarvet med ett 70-tal anställda i likvidation.
  • Det som skulle bli koncernen Götaverken, med mekanisk verkstad och skeppsvarv, grundades 1841 på Göta älvs strand av den skotske affärsmannen Alexander Keiller, under namnet Keillers verkstad. Första fartygsskrovet byggdes 1846.
  • Från 1917 började företaget kallas Götaverken, som under en tid var världens största skeppsvarv.
  • 1977 uppgick Götaverken i Svenska Varv AB. Nybyggnationen av fartyg upphörde helt 1989.
  • Damen Shipyards Group, som tog över år 2000, har ägnat sig åt reparationer och underhåll.

Källa: Nationalencyklopedin (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flytten av Damens docka

Mer i ämnet