Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak. Blir testet lyckat kommer man att gå vidare med andra liknande fartyg. Foto: Fredrik Lindgren/Havs- och vattenmyndigheten

Förlista fartyget en tickande miljöbomb

Fiskefartyget Thetis sjönk 1985 utanför Smögen på Västkusten. Tankarna innehåller 30 kubikmeter olja vilket gör vraket till en tickande miljöbomb. Nu ska tankarna tömmas.
– Vi vet att Thetis har börjat läcka olja. Om stora mängder läcker ut orsakar det stora skador, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten

Thetis är ett fiskefartyg som i hårt väder fick slagsida och sjönk till botten 1985. Fartyget ligger på 30 meters djup. Sjunkna fartyg med miljöfarlig last är ett stort miljöhot. Det finns omkring 300 vrak utefter de svenska kusterna som klassas som miljöfarliga, 30 av dem ses som en akut miljöfara. Saneringen av fiskefartyget Thetis är ett test.

– Det här blir ett pilotprojekt där vi prövar om det är en metod som vi kan använda också på andra vrak, säger Christer Larsson.

Hjälp av undervattensrobotar

Saneringen av Thetis kommer att ske med hjälp av undervattensrobotar. Först går roboten ner och suger rent inne i lastrummet så att man kommer åt oljetankarna. Sedan borrar man sig in genom tankväggen och suger eller pumpar upp den olja vi hittar.

– Vi räknar med att klara av det på två till tre veckor. Men det är beroende på vädret, säger Christer Larsson.

Nu blir det verkstad

Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak. Blir testet lyckat kommer man att gå vidare med andra liknande fartyg. Saneringen av Thetis beräknas kosta ungefär fem miljoner kronor. Regeringen har skjutit till 25 miljoner kronor varje år i tio år för saneringen av miljöfarliga vrak. Det beräknas räcka till saneringen av mellan ett och tre farliga vrak per år.

– Det är roligt att det nu blir verkstad och att vi får till en tömning. Det är starten på ett projekt som kommer att pågå flera år framåt, säger Christer Larsson.

30 kubikmeter olja är tio gånger mer än en vanlig oljetank i en villa.

Fakta: Miljöfarliga vrak

Visa

Det finns omkring 17 000 fartygsvrak längs Sveriges kuster, 300 av dem har klassats som miljöfarliga av Sjöfartsverket i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Museer och Chalmers.

Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, de innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador i stora områden om de läcker ut.

Några vrak på listan är fartyget Skytteren som sänktes 1942 med 6 000 liter olja som ligger på 70 meters djup utanför Orust, Villon, ett fartyg som sjönk utanför Simrishamn 1986 och Altnes som sjönk utanför Falkenberg 1998.

Från och med 2016 har Havs- och vattenmyndigheten ett samordnande ansvar gällande utredning och sanering av de miljöfarliga vraken. Först ut att saneras är vraket Thetis, utanför Smögen.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer