Foto: Anders Wiklund / TT

Efter årets julklapp – forskare gör studie om mobillåda

Uppdaterad
Publicerad

2019 blev året då vi diskuterade skärmtid, psykisk ohälsa och oförmågan att umgås som vi en gång brukade. Men blir vårt sociala liv bättre om vi lägger mobilen i en låda? Det här ska forskare vid Göteborgs universitet nu undersöka.

Årets julklapp blev mobillådan. En låda där man kan lägga undan sin mobil för situationer när man vill ha hjälp att koppla ned, för att citera Handelns utredningsinstitut.

– Det finns en populär bild av att vi inte kan kontrollera vårt mobiltelefonbeteende och därför behövs en fysisk pryl, i detta fall en låda, som kontrollerar det. Jag misstänker dock att man hellre vill reglera andras användning än sin egen, säger Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Hon är en av forskarna som ska genomföra studien, och hon syftar exempelvis på ungdomars användning av mobilen som föräldrar verkar vilja minska.

Enkätundersökning

– För att förstå användningen av mobillådan vill vi låta människor få komma till tals och genom en enkät svara på totalt 15 frågor som relaterar till mobiltelefonanvändning och förväntningar på mobillådan.

Forskarna vill helt enkelt veta om vår koncentration och vårt umgänge blir bättre av att vi lägger mobilen i en låda.

Elektroniska klappar

Tittar man på listan över årets julklapp från tidigare år så ser man att de utgörs av sådant som vi idag har i vår mobiltelefon: videokameran år 1989, CD-spelaren 1991, mobiltelefonen 1994, internetpaketet 1996, elektroniskt husdjur 1997, dataspel 1998, dvd-spelare 2000 och ljudbok 2006.

– Som konsument är det lätt att bli förvirrad. Ska vi nu hitta ett sätt att inte använda det som vi tidigare år köpt och gett bort? säger Alexandra Weilenmann.

Studien avslutas 13 januari.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer