Efter den extremt varma och soliga sommaren 2018 startade ett forskningsprojekt på Göteborgs universitet för att studera hur värme påverkar förskolebarn i deras utemiljö. 438 utegårdar på förskolor i Göteborg har undersökts. Merparten av dem visade sig sakna tillräckligt med skugga.
— Det finns förskolor som praktiskt taget inte har någon skugga alls, säger Fredrik Lindberg, forskare vid GU.
Så hur löser förskolepersonalen detta?
— Någon sa att de tar barnen till en skog i närheten, andra använder parasoll eller liknande. Eller så hålls barnen inne.
Åtgärder på gång
Resultaten från studien förvånar inte Freja Elmsjö, som arbetar med frågan på Lokalförvaltningen. Förvaltningen har själva gjort en inventering som visar på samma brister. Nu har pengar skjutits till och med start nästa år kommer över 200 utegårdar beskuggas med hjälp av träd och växtbeklädda pergolor.
— Växter är lösningen på en rad olika brister på gårdarna. Mer växtlighet innebär dessutom att barnen får en koppling till naturen, vilket är bra ur ett pedagogiskt perspektiv, säger Freja Elmsjö.
Varför görs detta arbete först nu?
— Reglerna har skärpts kring barns utemiljöer. Man har fått upp ögonen för den farliga strålningen och den farliga värmen på gårdarna, säger Freja Elmsjö.
Förskolebarn specialstuderas
På Göteborgs universitet inleds nu del två i det aktuella forskningsprojektet – där man ska utreda hur förskolebarnen faktiskt har det när solen gassar. Barn på två förskolor med olika typer av utegårdar ska specialstuderas. Rent konkret innebär det att de barn som är 5 och 6 år gamla kommer att förses med gps – samt en pulsmätare.
— På så sätt kan vi se hur de rör sig, och även undersöka om de utsätts för värmestress rent fysiologiskt, säger Fredrik Lindberg.