Första delen av Marieholmstunneln sjösätts

Uppdaterad
Publicerad

Under lördagen sänktes första delen av Marieholmstunneln ner i Göta Älv. En milstolpe säger Trafikverket.

Under lördagsmorgonen sjösattes det första tunnelelementet av Marieholmstunneln.

Trafikverket kallar sjösättningen för en milstolpe och säger att ett sådant här projekt endast färdigställs en gång om året i hela världen.

Delen som sjösätts idag är en av tre delar och väger 25 000 ton, är 100 meter lång och 10 meter hög. Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att tunneln byggs på land och delarna sedan bogseras ut i vattnet och sänks ner.

Marieholmstunneln är en del av det Västsvenska paketet

Fakta Marieholmstunneln

Marieholmstunneln som byggs under Göta älv ska ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet. Tunneln byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i vardera riktning. Hastigheten genom tunneln är planerad till 70 km i timmen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.