Fastighetsägarna i Ulricehamn märker av ett allt tuffare klimat för handlarna. Köpbeteendet hos kunderna har förändrats. Förra året ökade detaljhandeln på nätet med hela 19 procent. För tio år sen omsatte e-handeln nio miljarder kronor. I fjol hade den siffran stigit till 50 miljarder kronor.
I Ulricehamn känner man dessutom av en ökade konkurrens från de närliggande större städerna, Jönköping och Borås:
– Folk väljer att åka dit och handla och då måste vi komma med något nytt här i Ulricehamn, menar Sigvard Stål.
Tillsammans är ägarna till fastigheterna längs med gågatan i Ulricehamn beredda att satsa elva miljoner kronor för att bygga glastaket. Totalsumman för byggnationen beräknas till 25 miljoner kronor. För att projektet ska bli av är man i behov av EU-medel för stadsutveckling.
”Härligt med frisk luft”
Bland de boende i Ulricehamn har initiativet väckt många reaktioner och de flesta som SVT Nyheter Väst pratar med på stan vill inte ha någon väderskyddad gågata:
– Jag tänker att det är härligt med frisk luft och ett glastak känns instängt, säger Lina Svensson, som strosar längs gågatan med sin bebis sovandes i vagnen.
– Fruktansvärt, jag har sett glastak och det blir så smutsigt, tycker Birgitta Kallin.
Fastighetsägaren Sigvard Stål har märkt av att många i staden är negativa till glastaket, men de jobbar vidare för att förverkliga idén:
– Om de visste bakgrunden och de bekymren som butikerna har så skulle de nog tänka annorlunda.
”Känns för kittlande”
För att kunna bygga ett glastak måste först detaljplanen först ändras. Under onsdagen väntas kommunstyrelsen i Ulricehamn fatta beslut om arbetet med en planändring ska inledas:
– Det känns för kittlande för att lägga det i byrålådan. Vi vill utreda detta ordentligt, säger Mattias Josefsson, kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn.