SVT är med när kommunfolk från Mariestad och Töreboda inspekterar den nyrenoverade Göta kanal vid Godhögens slussar. Hela kanalen återställs till ursprungligt skick med 12-14 meters bredd i botten.
Renoveringen av Göta kanal pågår 2016-2025 och är den största enskilda insatsen som gjorts för kanalanläggningen.
Västgötadelen mellan Vänern och Vättern stod klar 1822. Östgötadelen slutfördes tio år senare. Att kanalen har slitits hårt under dessa 190-200 år är inte förvånande. Ändå var 1800-talets byggare skickliga och ibland bättre på hållbara lösningar än 1900-talets reparationer med modernare teknik.
Slussportar utbytta
Sentida mindre renoveringar har nämligen inte hållit så länge. Till exempel har slussportar som byttes ut för drygt 40 år sedan behövts bytas nu igen. Så för att Göta kanal ska klara sig i minst 200 år till används nu 1800-talets byggteknik. Till exempel för de kallmurade djupa kulvertarna som leder befintliga vattendrag under kanalen.
– Det är stensatta valv som går under kanalen som tar vatten från dikessystem, oftast på norrsidan och leder över till södersidan, säger Stefan Ljungblad, anläggningschef på AB Göta kanalbolag.
Något som slitit särskilt på kanalen är båtpropellrar, något Göta kanals konstruktörer inte var förberedda på. De första användbara propellerfartygen började nämligen inte dyka upp förrän efter kanalen satts i drift.
Se den nyrenoverade kanalen i videoklippet ovan.