Annika Ljungh, sektorchef äldreomsorg hälsosjukvård i Örgryte-Härlanda, om Socialstyrelsens nya siffror. Foto: TT/Pressbild

Nya siffror om hemtjänsten: Göteborg fortsatt i botten

Publicerad

Göteborg hamnar åter i botten bland Sveriges alla kommuner när brukarna bedömer hemtjänsten i sin helhet. Brist på personal och kompetens har sedan några år tillbaka varit ett ökande problem inom hemtjänsten enligt sektorchef för hemtjänsten i Örgryte-Härlanda.

– Vi behöver jobba ytterligare med att marknadsföra hemtjänsten som ett värdefullt yrke för att skapa god arbetsmiljö, säger Annika Ljungh.

Socialstyrelsens siffror om hemtjänsten 2019 presenterades under torsdagen. Riksnittet på frågan hur nöjd man är sammantaget med hemtjänsten ligger på 88 procent. Västra Götalands län hamnar strax under på 87 procent.

Göteborg ligger fortsatt i botten, elfte plats från botten räknat, av alla Sveriges kommuner på 81 procent. Visserligen en procentenhet högre än föregående år men fortsatt sämst bland kommunerna i Västra Götaland.

– Vi har inte analyserat svaren än, men vi kan se en liten ökning på en procent som vi trodde att vi skulle tappa. Men det gäller att vi fortsätter vårt arbete och analyserar resultaten för varje stadsdel så man får en överblick hur vi arbetar på varje enhet, säger Annika Ljungh, sektorchef äldreomsorg hälsosjukvård i Örgryte-Härlanda.

Hur ska man kunna bryta mönstret i Göteborg?

– Vi måste fortsätta arbeta med delaktigheten hos brukarna, det är oerhört viktigt hur man upplever kvalitet, att ens åsikter blir hörda och att man får tillräckligt med tid. Sen har vi problem med rekryterings- och kompetensbrist där vi behöver jobba ytterligare med att marknadsföra hemtjänsten som ett värdefullt yrke för att skapa god arbetsmiljö, säger hon.

Behöver man mer pengar inom hemtjänsten för att lösa de här problemen?

– Kvalité och bemötande kostar inte alltid pengar. Jag har inga synpunkter på den tilldelning vi fått från politiken vad gäller i volym, det gäller att på ett klokt sätt använda de resurser vi har. Det görs satsningar på kompetens och det är viktigt att vi fortsätter satsa på det.

Siffror från socialstyrelsens undersökning om hemtjänsten i Västra Götalands län 2019

Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har?

Från toppen till botten (procent presenteras i svarfrekvensen mycket nöjd/ganska nöjd):

Strömstad: 100 procent

Tidaholm: 98

Karlsborg, Vårgårda, Öckerö, Bollebygd, Bengsfors, Töreboda, Lidköping: 95

Götene, Gullspång, Färgelanda, Ulricehamn, Alingsås, Mark: 94

Mellerud, Essunga, Vara, Svenljunga: 93

Tibro, Lilla Edet, Dals-Ed, Tanum, Härryda: 92

Mariestad, Åmål, Uddevalla, Munkedal: 91

Orust, Tjörn, Vänersborg, Falköping: 90

Skövde, Trollhättan, Kungälv: 89

Tranemo, Grästorp, Herrljunga, Skara, Hjo: 88

Lysekil: 87

Partille, Ale, Lerum: 86

Stenungsund, Mölndal: 85

Borås: 84

Göteborg: 81

Stadsdelarna i Göteborg:

Östra Göteborg: 88

Centrum och Askim, Frölunda, Högsbo: 84

Lundby: 83

Örgryte-Härlanda: 82 

Majorna-Linne: 81 

Norra Hisingen: 79

Västra Hisingen: 77

Västra Göteborg: 75

Angered: 72

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.