Den nya rösten på Göteborgs spårvagnar har nu fått ett namn. Foto: TT

Göteborgs nya spårvagnsröst har fått ett namn

Nu har den nya spårvagnsrösten i Göteborg fått ett namn. Bland närmare 4.000 namnförslag kunde juryn till slut enas om ett.
– Förslagen var otroligt kreativa, säger Maritta Arvidsson, kommunikatör på Västtrafik.

Under våren kunde västsvenskarna rösta fram en ny utropsröst till Västtrafiks bussar, spårvagnar, tåg och båtar. Totalt var 17.000 personer med och röstade fram den syntetiska rösten.

LÄS MER: Här är Västtrafiks nya röst

Men efter rösten kommer namnet. Och nu har den fått ett.

– Förslagen var otroligt kreativa, det var många som verkligen hade tänkt till, säger Maritta Arvidsson, kommunikatör på Västtrafik.

”Kul att kunna engagera kunderna”

Anledningen till att Västtrafik ville ha ett namn på rösten var bland annat för att kunna använda det när man kommunicerar med kunder.

– Men också internt när vi arbetar med rösten. Dessutom är det kul att kunna engagera kunderna i utvecklingen av kollektivtrafiken, sa Kristian Lans, pressinformatör på Västtrafik, tidigare.

LÄS MER: Nu ska den nya utropsrösten döpas

Närmare 4.000 namnförslag

Sammanlagt lämnades 3.719 namnförslag in. Sedan har en jury på Västtrafik gått igenom alla förslag och kommit fram till en vinnare.

– Eftersom att det här ska gälla hela regionen ville vi inte hamnar i de klassiska göteborska namnen, säger Maritta Arvidsson.

Och namnet blev?

– Tone, säger hon.

Motiveringen: ”Tone anspelar på just vad det är, en röst eller en ton, och är därmed ett passande namn för Västtrafiks nya utropsröst”.

– Vi har meddelat vinnarna. De får värdekoder att köpa biljetter för, säger Maritta Arvidsson.

Den nya rösten kommer att kunna höras i trafiken i slutet av året.

LÄS MER: Hans röst – snart ett minne blott

Tio fyndiga förslag

Visa

Fröken tur

Utropia

Lystra

Tjôta

Hallå-ellen

Rop-berta

Plingalill

Stämm-ann

Hesa Lena

Klara Sara

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer