Arbetet med Marieholmstunneln går vidare. I veckan sänktes det första av tre tunnelrör ner i älven, och nu håller man på att fixera tunneldelen vid anslutningsröret på hisingsidan. Foto: SVT

Göteborgs efterlängtade undergång – på gång

Arbetet med Marieholmstunneln går vidare. I veckan sänktes det första av tre tunnelrör ner i älven, och nu håller man på att fixera tunneldelen vid anslutningsröret på hisingsidan.

Marieholmstunneln ska stå klar 2020, och veckans händelse får projektledaren vid Trafikverket Johan Andrén att pusta ut.

– Det känns fantastiskt, nu är en av de stora milstolparna avklarade och det har varit en ganska riskfylld operation så det känns jättebra.

Ska förbättra framkomligheten

Bygget av Marieholmstunneln beskrivs som världsunik av byggherren. Den byggs alltså i tre delar som allt eftersom de är klara sänks ner och sammanfogas under vatten. Varje tunneldel väger 25.000 ton och är cirka 100 meter lång, 30 meter bred och cirka 10 meter hög.

– Vecka fem alternativt vecka sju kommer vi att sänka ner den andra tunneldelen, säger Johan Andrén.

Marieholmstunneln är efterlängtad. När den är klar kommer den att avlasta trafiken genom Tingstadstunneln och förbättra kollektivtrafikens framkomlighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer