Det går inte att sätta in luftkonditionering i de gamla pedalvagnarna. Foto: TT

Göteborgs spårvägar: ”Vi kan inte göra mer med de gamla vagnarna”

Uppdaterad
Publicerad

Alla de äldsta vagnarna stod under tisdagen stilla i depån efter att Kommunal satt ett skyddsstopp. Det är för varmt för chaufförerna. Men arbetsgivaren Göteborgs spårvägar säger att man inte kan göra något åt situationen.

– Det går inte att sätta in luftkonditionering i vagnarna, säger Hans Nilsson.

Under tisdagskvällen kom beskedet från Västtrafik att skyddsstoppet hävts.

Att problemen med de varma pedalvagnarna inte har lösts tidigare beror, enligt vd Hans Nilsson, på att det helt enkelt inte går.

– M28 och M29 är de äldsta vagnarna vi har. Det finns ingen AC i dem och det går heller inte att investera och sätta in det i dem, säger han.

”Trodde vi skulle klara det”

Det som Göteborgs spårvägar har gjort för att underlätta för chaufförerna är att sätta in fläktar, dela ut kallt vatten och handdukar under de varma sommardagarna. Men det visade sig inte vara tillräckligt.

– Vi visste att det skulle vara några varma dagar den här veckan, men att det sedan skulle bli svalare. Vi trodde vi skulle klara av detta tillsammans med skyddsombuden, men det blev för varmt, säger Hans Nilsson.

Behöver bli kallare

För att undvika att chaufförerna ska svettas lika mycket nästa sommar så jobbar Göteborgs spårvägar på att snabba på leveransen av de nya vagnarna, och på så sätt förnya vagnparken. Förseningen av de nya spårvagnarna till Göteborg är en stor del av problemet, enligt Hans Nilsson.

Hur länge skyddsstoppet kommer att pågå vet inte Hans Nilsson i nuläget. Men det behöver bli kallare innan de kan köra med pedalvagnarna igen.

– Jag kan inte göra mer med fordonen. Nu måste det bli kallare och jag hoppas att vi snart kan rulla ut fordonen igen, säger han.

Hör vad skyddombudet säger om värmen i spårvagnarna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.