Det är ett gediget projekt som Göteborgsoperan tagit sig an med Richard Wagners epos Nibelungens ring som de själva kallar för operavärldens Mount everest.
Verket är uppdelat i fyra uppsättningar som under fyra år kommer att framföras med en sammanlagd speltid på över 15 timmar. Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök har påverkat hela musikhistorien och synen på scenkonst.
– Det är som att bestiga ett berg tänker jag, även om jag aldrig klättrat. Det här är det största man kan göra inom opera, säger regissören Stephen Langridge, som också är konstnärlig ledare i opera och drama.
Mord, maktmissbruk och kärlek
I första delen av verket, Rhenguldet, inleds Nibelungens ring med ett ingrepp på naturen och dess ordning. Den ondskefulle Alberich stjäl guldet från floden Rhen, med vetskapen om att den som smider en ring av guldet och avstår från kärlek får makt över världen.
Sedan fortsätter berättelsen med en nedåtgående spiral av mord, maktmissbruk, industrialism och miljöförstöring.
– Det är en väldigt aktuell debatt tycker jag, säger Stephen Langridge.
Men det är inte bara mörkt. Det blir också kärlek, våldsam frigörelse och gripande försoning.
Nytt miljöarbete i produktionen
Göteborgsoperan har länge prioriterat miljöarbete i sin verksamhet. Men för första gången testar de ett större grepp med att skapa hållbar scenkonst. Något som för regissören Stephen Langridge är centralt för hela verket, då Rhenguldet börjar med ett ingrepp på naturen.
Första delen av verket, Rhenguldet, har premiär den lördagen 17 november på Göteborgsoperan.
I klippet ovan berättar Tatiana Bjarne om knepen de tagit till för en miljövänligare produktion.