Jonas Ramsgård tyckert att det är rimligt att återgå till det gamla namnet. Foto: SVT/Privat

Kulturkalas i Göteborg byter namn – igen

Uppdaterad
Publicerad

Stadsfestivalen Gothenburg culture festival byter återigen namn till Kulturkalaset. Trots att man så sent som i fjol bytte namnet, för 180 000 kronor.

Göteborgskalaset, Kulturkalaset eller Gothenburg culture festival? Kärt barn har många namn, men inte utan ett pris. I fjol bytte man namn på Kulturkalaset till Gothenburg culture festival, och en ny logga togs fram med en prislapp på 180 000 kronor. Nu kommer man alltså att byta tillbaka till Kulturkalaset, vilket GP var först med att rapportera om.

– Förra året samarbetade vi med European Choir games, och då var det rimligt att byta till ett mer internationellt namn. Men nu när vi ska köra utan dem så kändes det logiskt att gå tillbaka till det gamla namnet. Det finns stora fördelar med ett så inarbetat namn, säger Jonas Ransgård (M, styrelseordförande på Göteborg & Co.

Används internationellt

Fjolårets namn har använts tidigare i internationella sammanhang, och nu kommer man fortsätta använda namnet på samma sätt med den nyinköpta loggan. Jonas Ransgård (M) tycker varken det var ett bra eller dåligt beslut att lägga pengar på att ändra namnet.

– Nu kom det ju bara till användning ett år. Men det är varken bättre eller sämre, det används ju fortfarande internationellt, säger han.

Namn med identitet

En av anledningarna till varför man byter namn är för att man också byter tillbaka till det ursprungliga datumet. Förra året hölls festivalen en vecka tidigare än vanligt, vecka 32. Men det visade sig vara svårare att få ihop samarbeten med olika företag på grund av semestertider, därför kommer man nu byta tillbaka till vecka 33, och därmed inte heller samarbeta med European Choir games. Men visst har festivalen haft fler namn?

– Först hette den Göteborgskalaset och var mer en stadsfestival. Sedan bytte vi innehåll till mer kultur och då var det viktigt att byta till Kulturkalaset, säger Jonas Ransgård (M).

Alliansen vill satsa mer

Fullmäktige ska ta en budget i november, och Alliansen kommer då föreslå en ökad satsning på Göteborg & Co.

– Vi vill ge Göteborg & Co ett ökat anslag, vilket vi tror kommer gynna målet om att fördubbla turismen till 2030, säger Jonas Ransgård (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.