Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
År 2026 ska det första eldrivna regionalflyget kunna lyfta med plats för 19 passagerare. I en hangar i Säve i Göteborg arbetas det nu febrilt på att ta fram en helt eldriven flygplanspropeller. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Här är motorn som ska få elflyget att lyfta

Uppdaterad
Publicerad

År 2026 ska det första eldrivna regionalflyget kunna lyfta med plats för 19 passagerare. I en hangar i Säve i Göteborg arbetas det nu febrilt på att ta fram en helt eldriven flygplanspropeller.

– Tekniken är här, nu är det en period på fyra-fem år där vi ska ta den här tekniken och göra den certifierad, säger vd:n för Heart Aerospace, Anders Forslund.

Det är hans företag som har drivit arbetet med att ta fram propellern, eller drivlinan, som går på batterier. Tanken är att det ska sättas fyra propeller på flygplanet. Varje propeller har samma mängd batterier som två elbilar.

Mål: Att flyga rutter om sex år

Trots detta finns det mer att önska sett till räckvidden som elflygplanet klarar. Med dagens batterier ska det gå att flyga 400 kilometer långa sträckor med elflygplanet som ska kunna ta 19 passagerare. Enligt Anders Forslund räcker det för att göra kortare inrikesresor, till exempel att flyga mellan Visby och Stockholm.

– Nu är det en period om cirka fem år där vi ska ta den här tekniken och få den godkänd för passagerartrafik. Värt mål är att flyga de första rutterna sommaren 2026, säger Anders Forslund.

Hör mer om tekniken som ska göra eldrivna passagerarflygplan till verklighet i klippet ovan

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer