Här kartläggs kunderna med bonusbrickan

Uppdaterad
Publicerad

Kunderna får rabatterbjudanden och brickan har snabbt blivit populär i Dals-Ed. Samtidigt används den för att kartlägga kundernas kön, ålder och köpbeteende.

– Jag tänker att om man tittar på London, till exempel, och alla övervakningskameror som finns överallt så bryr man sig inte om det till slut, säger Annette Palmqvist, näringslivsutvecklaren i Dals-Ed.

Det är hon som får in all information om kunderna i Dals-Ed. På skärmen framför henne finns staplar med kön, åldrar, vart kunderna bor och när och hur de handlar.

Jakten på konsumenterna

Lojala kunder

All information kommer in via en bonusbricka som du blippar när du handlar i någon av de butiker som är knutna till systemet. Då får du olika typ av rabatter. Tanken med det är bland annat att kunderna ska bli lojala mot sina mindre handlare i centrum. Och brickorna har gjort succé i det lilla samhället. Det har lämnats ut fler brickor än det finns hushåll.

– Det är jättebra för affärerna runt om här, säger Gunvor Bolin som använder sin bricka när hon handlar.

Ser hur du handlar

Men när kunden registrerar brickan ger personen också ifrån sig information om namn, adress, kön, telefonnummer och ålder. Den informationen används sedan av butikerna för att kunna se hur, när och av vilka det handlas i butiken.

– Nu är det ju bara jag här i kommunen som kan se den här informationen, och jag väljer att inte titta på den, säger Annette Palmqvist och syftar till detaljerad nivå som exakt adress och kund.

Däremot så skickar hon ut statistik till butikerna som är knutna till systemet, som till exempel hur många kvinnor som äter på en viss restaurang eller hur många 30-åriga män som bowlar.

”Lite lurigt”

Konsumenten Gunvor Bolin i Dals-Ed har inte funderat över att butikerna nu kan kartlägga henne men på en direkt fråga blir hon lite fundersam.

– Ja, det kanske kan vara lite lurigt

Vet du vart den här informationen skickas?

– Nej.

Och näringslivsutvecklaren på kommunen, som sitter med all statistik, anser att kunden aldrig kan veta att information om dem inte missbrukas.

– Det kan man ju aldrig vara säker på, men det är en risk man får ta som privatperson . Tar man inte den risken kan man inte utnyttja möjligheterna heller, säger Annette Palmqvist.

SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jakten på konsumenterna

Mer i ämnet