Representanter från bland annat Göteborgs hamn, Stena Line och Hitachi Energy, samlades på Stena Lines fartyg i Göteborgs hamn under tisdagen där resultatet av ett pilotprojekt visades upp – en mobil vätgasgenerator.
Förhoppningen är att generatorn ska bidra till att man uppnår EU-målen att alla större passagerar- och containerfartyg inom EU ska kunna använda landström vid kaj år 2030. En åtgärd som uppskattas kunna spara in en miljon ton koldioxid årligen.
– I många fall har vi en landanslutning till fartyg för att de inte ska behöva ligga på dieselgeneratorer vid kaj. Och det här är test för att prova om vi kan använda alternativa energikällor än bara nätet, säger Thomas Einarsson, affärsutvecklare på Hitachi energy.
Vätgas till el
Tillsammans med Powercell har man utvecklat generatorn som omvandlar vätgas till el utan partikelföroreningar eller koldioxidutsläpp.
– På tekniksidan finns det egentligen inga begränsningar. Det är snarare infrastruktur, tillstånd och mod från beslutfattare att faktiskt våga ta steget till en omställning, säger Patrik Brouzell.