Elever behöver vila och tänka på annat än studier för att orka anstränga sig i skolan, det tycker Kristina Hellström som är förstelärare på Nödingeskolan och som för tre år sedan prövade att sluta ge sina elever läxor. Nu när hennes första läxfria klass gått ut Nödingeskolan har hon bestämt sig för att också fortsättningsvis arbeta utan läxor med sina nya elever.
– Vi har mycket att vinna på att inte ha läxor. Framförallt ser vi barn som tycker om att gå till skolan och har en lust att lära, säger hon.
”Ser lite ledsna ut”
En bidragande orsak till att hon bestämde sig för att sluta med läxor var att eleverna inte sällan kom till skolan utan sina hemuppgifter. Antingen hade de tappat bort läxan eller så hade de dåligt samvete över att de glömt eller inte hunnit göra den.
– Man har kanske lämnat ut 20 läxor och så kommer bara 14 tillbaka och några av eleverna ser lite ledsna ut och berättar att de inte hann göra läxan eftersom de gjort andra saker istället, säger Kristina Hellström.
Dessutom tycker hon att lärare riskerar att urvattna sin ställning som pedagoger när de förlägger elevernas arbete utanför skolan.
”Kan gå jättebra”
Elma Kljako och Max Billing är tio år och har precis börjat fyran. Tidigare gick de i Kristina Hellströms klass men nu när de bytt skola har de börjat få läxor. En övergång som har gått ganska smidigt. Även om de ibland saknar tiden utan läxor.
– Jag tycker det är ganska lätt att göra läxorna men det är inte för lätt. Det ska ju vara lite utmanande men jag brukar klara dem ganska bra, säger Max Billing.
– Ibland kan det vara jättelätt och det kan gå jättebra men några läxor kan vara svårare och då kan man behöva hjälp. Men annars är det bra, säger Elma Kljako.
Vad tycker du är det bästa med att ha läxor då?
– Att man kanske får lära sig något lite extra som man inte lärde sig i skolan den dagen. Man kanske fick en uppgift man tyckte var svår och så lär man sig den via läxan, säger Elma Kljako.
Kan vara skeptiska
Kristina Hellström berättar att många föräldrar inledningsvis är skeptiska till tanken på att eleverna inte ska ha några läxor, men enligt henne brukar det gå över med tiden.
– Till en början var det lite tungt och tyst, tills jag hade förklarat hur jag tänkte använda tiden istället. Man får en stund på kvällen som blir mer kvalitativ när man kan sitta ner och prata med sina barn, säger hon.