Genom lagförändringen kommer IVO dels att fokusera på allvarligare fall som tex när en patient har avlidit, och dels hjälpa vårdgivare med större behov. Enklare klagomål ska utredas av vårdgivarna och patientnämnderna i samarbete.
– Lagstiftaren har gjort den här lagförändringen för att vi ska få ökat utrymme och tillsynen för de patientgrupper som kanske inte har så stora möjligheter att rikta klagomål idag, säger Karin Fagerberg, avdelningschef IVO.
Vilka är det?
– Det kan vara personer som har svårigheter att kommunicera, eller är ovana på grund av språksvårigheter eller att kontakta olika myndigheter eller sjukvårdsinrättningar för att begära svar, säger Karin Fagerberg.
”Tror att klagomålen kommer att bli färre”
Sättet som IVO jobbar nu och för nästa år, kommer att vara likartat, med utredning, kommunikation och beslutsfattande och till sist ett påpekande om eventuella brister som finns.
– Vi tror att klagomålen kommer att bli färre till antalen 2018 än vad de har fram tills nu, men det kan bli så att de tar längre tid att utreda för att det blir mer fråga om mer kvalificerade utredningar, säger Karin Fagerberg, avdelningschef IVO.
Är det här en förbättring eller försämring för patienten?
– Jag bedömer det som en förbättring för att i det här fallet, så åläggs vårdgivaren, inte genom en föreskrift utan nu genom en lag som säger att: man ska behandla sina klagomål, och det är ju där möjligheterna finns att åtgärda själva bristen, som blivit anmäld från början av vårdtagaren, säger Karin Fagerberg.
Här gör du en anmälan