Karin Fagerberg, avdelningschef IVO

IVO:s skyldighet att utreda klagomål förändras

Uppdaterad
Publicerad

Om man känner att man råkat ut för en vårdskada ska man i första hand vända sig till den vårdinrättning där man blivit vårdad. Man kan även vända sig till patientnämnden, eller IVO, inspektionen för vård och omsorg. Från och med årskiftet så kommer en ny patientlag att gälla för IVO.

Genom lagförändringen kommer IVO dels att fokusera på allvarligare fall  som tex när en patient har avlidit, och dels hjälpa vårdgivare med större behov. Enklare klagomål ska utredas av vårdgivarna och patientnämnderna i samarbete.

– Lagstiftaren har gjort den här lagförändringen för att vi ska få ökat utrymme och tillsynen för de patientgrupper som kanske inte har så stora möjligheter att rikta klagomål idag, säger Karin Fagerberg, avdelningschef IVO.

Vilka är det?

– Det kan vara personer som har svårigheter att kommunicera, eller är ovana på grund av språksvårigheter eller att kontakta olika myndigheter eller sjukvårdsinrättningar för att begära svar, säger Karin Fagerberg.

”Tror att klagomålen kommer att bli färre”

Sättet som IVO jobbar nu och för nästa år, kommer att vara likartat, med utredning, kommunikation och beslutsfattande och till sist ett påpekande om eventuella brister som finns.

– Vi tror att klagomålen kommer att bli färre till antalen 2018 än vad de har fram tills nu, men det kan bli så att de tar längre tid att utreda för att det blir mer fråga om mer kvalificerade utredningar, säger Karin Fagerberg, avdelningschef IVO.

Är det här en förbättring eller försämring för patienten?

– Jag bedömer det som en förbättring för att i det här fallet, så åläggs vårdgivaren, inte genom en föreskrift utan nu genom en lag som säger att: man ska behandla sina klagomål, och det är ju där möjligheterna finns att åtgärda själva bristen, som blivit anmäld från början av vårdtagaren, säger Karin Fagerberg.

Här gör du en anmälan

IVO

Syftet med det nya klagomålssystemet är att förtydliga ansvarsfördelningen och öka effektiviteten i hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården och dess personal. Vårdgivaren är den som i första hand ska ta emot och besvara patienter och närståendes klagomål och synpunkter.

Patientnämndernas huvuduppgift blir att hjälpa och stödja patienterna att få sina klagomål besvarade av vårdgivarna, men de ska också bidra till kvalitetsutveckling och en hög patientsäkerhet.

IVO:s roll förändras genom att myndighetens utredningsskyldighet begränsas till att i huvudsak utreda ärenden där patienten, i samband med hälso- och sjukvård, har fått en sjukdom eller skada som är bestående och inte ringa, eller har lett till ett väsentligt ökat vårdbehov eller till att patienten har avlidit.

Ett viktigt skäl till denna förändring är enligt propositionen att det leder till ökade möjligheter för IVO att bedriva en systematisk och patientcentrerad tillsyn som bygger på analyser om var behovet av tillsyn är som störst med hänsyn till kvalitet och säkerhet i hälso- och sjukvården.

IVO kommer att ha en närmare samverkan med patientnämnder och vårdgivare för att kunna ta del av de patientberättelser som kommer in till dem.

Källa: IVO

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.